Svinsås Auto Melhus

– Nå er det ferietid, og da er utfordringa at halvparten av mekanikerne er borte. Da blir det automatisk mer ventetid. Vi ligger på tre ukers ventetid, før vi har noe ledig tid. Juli er en litt ekkel måned, sier Geir Brattset ved Svinsås Auto på Melhus.

Brattset legger til at de forsøker å være så smidige som de klarer ved å jobbe mer på overtid, men det er begrenset hvor mye over tida de kan jobbe. Han legger samtidig til at det er mange som skal på bilferie, og at flesteparten kommer på at de burde hatt en service før de drar på tur.

PÅGANG: Geir Brattset ved Svinsås Auto på Melhus tror mange tenker på service rett før bilferien. – Det er mange som kanskje er litt seint ute med å planlegge bilferien sin, sier Brattset.

– Det er mange som kanskje er litt seint ute med å planlegge bilferien sin, forteller Brattset.

– De har selvfølgelig forståelse for at det er mye for oss å gjøre, vi prøver jo så langt vi kan for å hjelpe folk, men det er kanskje ikke alle vi får til å hjelpe sånn med en gang. Og da blir de kanskje litt sånn i «beita», sier han.

KAOTISK: Svinsås Auto på Melhus opplever at det stadig kommer flere bestillinger, men de får ikke ryddet unna oppdragene enda.

Støren Bilsenter

– På den her tida så er det veldig stor pågang. Det er ekstra ille nå på grunn av ferieavvikling, og da blir ventetida forholdsvis lang, sier Atle Gunnes ved Støren Bilsenter.

Han sier at de prøver å hjelpe folk som er i nød. Og at det er mange det haster for, som nå skal på tur. Gunnes erkjenner at de dessverre ikke får hjulpet alle, men at de har et stort ønske om å gjøre det.

TRØBBEL: På en side kan man si at det er et luksusproblem for verkstedene, i og med at det er så stor pågang av kunder. På bildet: Atle Gunnes som er daglig leder ved Støren Bilsenter og Monica Sundsby. Foto: Elling Finnanger Snøfugl / Arkivfoto

– Men vi klarer ikke det nå. De fleste er flinke til å planlegge, men det er enkelte som kanskje ikke hadde tenkt seg på tur og som skal på tur likevel, forteller Gunnes.

– Det går igjen at folk kommer og sjekker klimaanlegget, spesielt i den sommervarmen vi har. Også er det litt dekkslitasje, og feil i forstillinga. Slik som det er nå skulle det egentlig ha vært to til tre uker for at vi skulle fått en telefon om service. Dersom det er akutt, så er det utrolig hva vi får til og fikse og ordnet plass til.

Gunnes erkjenner i tillegg at det blir en del overtid, men at det også er begrenset for hvor mye overtid de kan ha.

BILSERVICE: Trønderbladet har ringt rundt til en rekke bilserviceverksteder. Flere av verkstedene erkjenner kapasitetsproblemer, men det har ikke lyktes å komme i kontakt med alle serviceverkstedene i Gauldalen.

Ze-Sam Traktor & Maskin AS / Meca i Melhus

– Det er selvfølgelig reparasjoner i tillegg, både vanlige reparasjoner og service. Det går på bremser og bremseklosser, skiver, oljeskift og filter. Akkurat nå, når det er ferietid i tillegg så er det mindre folk på arbeid. Da er det litt ventetid på større reparasjoner, men småtteri kan vi ta ganske kjapt imellom. Hvis det går, slike småtteri kan vi ta på en dag eller to, sier hun.

KONTROLL: Bransjefolk poengterer at bilen kan ha behov for service, selv om den nettopp har blitt godkjent ved EU-kontrollen. Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox

Melhus Autoservice AS på Kvål

– Det er veldig likt hos oss som hos andre. Og det er lang ventetid, ventetiden er på opptil 14-dager. Det er synd å si, men vi må faktisk avvise folk fordi det er så lang ventetid, sier Martin Borten.

– Det går greit enda, men det begynner å fylles opp med biler. Det har til tider blitt mye overtidsarbeid, men det må vi nesten bare regne med. Vi har valgt å ikke stenge, og holder åpent døgnet rundt, «skull te å si». Vi må nesten det, forteller Borten.

Borten opplever at mange kommer innom for å ta en service før langturen, og at de gjerne vil ha fått fikset klimaanlegget. Ellers går det mye i vanlige servicer med olje- og filterskift og sjekk av AC-pumpe.

– Vi skulle helst ha fått hjulpet alle, sier Borten.

KAPASITETSPROBLEMER: Trønderbladet har foretatt samtaler med en rekke bilserviceverksteder., og brorparten erkjenner å ha kapasitetsproblemer.

Melhus Bilskadesenter AS ved Hofstad

- Vi har ledig i opp til en fire til fem timer, også går det cirka på en uke har jeg nå på mekanisk. Om vi har en reparasjon på opp til en fire timer, så skal jeg klare å få til det i løpet av en uke. Går det over fire til fem timer med reparasjonstid, så trenger vi lengre tid, sier Roar Aspen ved Melhus Bilskadesenter.

BEFATTET: Roar Aspen ved Melhus Bilskadesenter opplyser at de har tid å avse. Foto: Fredrik Lien

- Jeg hadde en akutt jobb her i tidligere en dag, med en person som hadde veldig risting i bremsene sine. Også skulle han på ferie på onsdag, da er vi fleksible når det er hastesaker. Men da er jeg avhengig av om min mekaniker vil ha en time overtid, og det vil de gjerne stort sett.

RUTINESJEKK: Trond Andre Berg og Roar Aspen (t.h) forsøker å strekke til så langt de kan, og opplyser at det er mye de kan klare ved akutte hendelser. Foto: Fredrik Lien

- Vi har funnet ut at vi ikke vil stenge i løpet av ferien, fordi vi ser at kundene setter veldig pris på det. Så lenge de ikke kommer til stengte dører i ferien, så er de stort sett fornøyd. Vi opplever at kundene heller setter pris på ventetid, enn stengte dører. Kundene finner seg i å måtte påregne litt lengre ventetid enn normalt, avklarer Aspen.

FORNØYD: – Når folk ringer, så trenger de ikke service om tre uker. Da vil de ha hjelp med en gang, avklarer Andreas ved Aarhaug Bilverksted. Foto: Fredrik Lien

Aarhaug Bilverksted i Soknedal

Han kommenterer at det er flere turister som har stukket innom, og at det er flere som har benyttet seg av å komme til Soknedal fordi andre verksteder ikke har kapasitet eller er feriestengt.

KONTROLL: Ahmed Abdullah hadde eget verksted og jobbet som mekaniker i Syria, helt til krigen herjet på og ødela. Han kom som flyktning til Norge som følge av det, og jobber i dag fast ved verkstedet i Soknedal. – Jeg har aldri sett på makan til dyktig mekaniker, han fikser alt, sier Aarhaug. Foto: Fredrik Lien

Ved siden av legger Aarhaug til at ved litt større reparasjoner, så må man påregne litt mer venting. Han kommenterer at enkle grep som skift av bremser, oljeskift og annet er noe de kan ta på en dags varsel, så lenge det finnes deler å anskaffe.

SERVICE: – Vi har alt man trenger for å reparere en bil. Hjulkontroll, AC-service, biloppretting, diagnostikk og alt fra enkle til større servicer. Samtidig er vi veldig kjekke og greie, humrer han. Foto: Fredrik Lien