Kaos ved bilverkstedene i Gauldalen

Det er flere ukers ventetid på bilreparasjoner i Gauldalen, men Aarhaug Bilverksted i Soknedal uttrykker at de fremdeles har kapasitet.

FORDOMMER: – Selv om vi ikke har de nyeste lokalene og alt er som i «byen», så er vi ikke dårlige mekanikere for det. Jeg skjønner ikke at flere benytter seg av de lokale verkstedene, sier Aarhaug. 

Nyheter

Svinsås Auto Melhus

– Nå er det ferietid, og da er utfordringa at halvparten av mekanikerne er borte. Da blir det automatisk mer ventetid. Vi ligger på tre ukers ventetid, før vi har noe ledig tid. Juli er en litt ekkel måned, sier Geir Brattset ved Svinsås Auto på Melhus.

Brattset legger til at de forsøker å være så smidige som de klarer ved å jobbe mer på overtid, men det er begrenset hvor mye over tida de kan jobbe. Han legger samtidig til at det er mange som skal på bilferie, og at flesteparten kommer på at de burde hatt en service før de drar på tur.

PÅGANG: Geir Brattset ved Svinsås Auto på Melhus tror mange tenker på service rett før bilferien. – Det er mange som kanskje er litt seint ute med å planlegge bilferien sin, sier Brattset. 

 

– Det er mange som kanskje er litt seint ute med å planlegge bilferien sin, forteller Brattset.

Han kommenterer at de som vet at de skal på tur, gjerne bør planlegge ferien litt tidligere. Brattset opplyser at kunder bør kontakte verkstedet i begynnelsen av juni, dersom de vet at det er noe som bør gjøres.

Unngå å bli lurt av leiebilselskapene

– Man bør alltid gå nøye over leiebilen ved henting og avlevering, og dokumentere bilens tilstand med bilder eller film, forteller Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

 

– De har selvfølgelig forståelse for at det er mye for oss å gjøre, vi prøver jo så langt vi kan for å hjelpe folk, men det er kanskje ikke alle vi får til å hjelpe sånn med en gang. Og da blir de kanskje litt sånn i «beita», sier han.

KAOTISK: Svinsås Auto på Melhus opplever at det stadig kommer flere bestillinger, men de får ikke ryddet unna oppdragene enda. 

 

Støren Bilsenter

– På den her tida så er det veldig stor pågang. Det er ekstra ille nå på grunn av ferieavvikling, og da blir ventetida forholdsvis lang, sier Atle Gunnes ved Støren Bilsenter.

Han sier at de prøver å hjelpe folk som er i nød. Og at det er mange det haster for, som nå skal på tur. Gunnes erkjenner at de dessverre ikke får hjulpet alle, men at de har et stort ønske om å gjøre det.

TRØBBEL: På en side kan man si at det er et luksusproblem for verkstedene, i og med at det er så stor pågang av kunder. På bildet: Atle Gunnes som er daglig leder ved Støren Bilsenter og Monica Sundsby.  Foto: Elling Finnanger Snøfugl / Arkivfoto

 

– Men vi klarer ikke det nå. De fleste er flinke til å planlegge, men det er enkelte som kanskje ikke hadde tenkt seg på tur og som skal på tur likevel, forteller Gunnes.

Han forklarer at de fleste er flinke til å følge serviceprogrammene på bilene, og at disse bileierne stort sett klarer seg. Gunnes tror at de som trenger hjelp nå kan være blant dem som ikke bruker å følge servicene. Videre opplyser han at mange kommer innom for nye bremser og andre hurtige operasjoner, ved siden av er behovet for et fungerende klimaanlegg utpreget.

Tips om reise fra Forbrukerrådet

- Blir du utsatt for en ulykke, sykdom eller tyveri i utlandet trenger du en forsikring, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos ved Forbrukerrådet.

 

– Det går igjen at folk kommer og sjekker klimaanlegget, spesielt i den sommervarmen vi har. Også er det litt dekkslitasje, og feil i forstillinga. Slik som det er nå skulle det egentlig ha vært to til tre uker for at vi skulle fått en telefon om service. Dersom det er akutt, så er det utrolig hva vi får til og fikse og ordnet plass til.

Gunnes erkjenner i tillegg at det blir en del overtid, men at det også er begrenset for hvor mye overtid de kan ha.

BILSERVICE: Trønderbladet har ringt rundt til en rekke bilserviceverksteder. Flere av verkstedene erkjenner kapasitetsproblemer, men det har ikke lyktes å komme i kontakt med alle serviceverkstedene i Gauldalen. 

 

Ze-Sam Traktor & Maskin AS / Meca i Melhus

Hanna Brevik på Melhus ved Ze-Sam Traktor & Maskin AS / Meca opplyser at de også har svært stor pågang av folk som skulle hatt bilen på verksted. Hun opplyser at mye går på EU-kontroller, og at det er mange som trenger hjelp med klimaanlegget.

- Den reisendes eget ansvar

Utenriksdepartementet forklarer at det er den enkelte reisendes ansvar å vurdere hvorvidt et reisemål er forsvarlig.

 

– Det er selvfølgelig reparasjoner i tillegg, både vanlige reparasjoner og service. Det går på bremser og bremseklosser, skiver, oljeskift og filter. Akkurat nå, når det er ferietid i tillegg så er det mindre folk på arbeid. Da er det litt ventetid på større reparasjoner, men småtteri kan vi ta ganske kjapt imellom. Hvis det går, slike småtteri kan vi ta på en dag eller to, sier hun.

KONTROLL: Bransjefolk poengterer at bilen kan ha behov for service, selv om den nettopp har blitt godkjent ved EU-kontrollen.  Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox

 

Melhus Autoservice AS på Kvål

– Det er veldig likt hos oss som hos andre. Og det er lang ventetid, ventetiden er på opptil 14-dager. Det er synd å si, men vi må faktisk avvise folk fordi det er så lang ventetid, sier Martin Borten.

Borten forklarer videre at de har fått løst noe av problematikken. Det er flere av kundene som har valgt å sette igjen bilen, mens de har dratt på ferie. Denne løsninga har ført til andre problemer.

- Jeg skal sitte hjemme og «sture» i sommer

Anton Opheim forklarer at han ikke har noen planer for sommeren.

 

– Det går greit enda, men det begynner å fylles opp med biler. Det har til tider blitt mye overtidsarbeid, men det må vi nesten bare regne med. Vi har valgt å ikke stenge, og holder åpent døgnet rundt, «skull te å si». Vi må nesten det, forteller Borten.

Borten opplever at mange kommer innom for å ta en service før langturen, og at de gjerne vil ha fått fikset klimaanlegget. Ellers går det mye i vanlige servicer med olje- og filterskift og sjekk av AC-pumpe.

– Vi skulle helst ha fått hjulpet alle, sier Borten.

KAPASITETSPROBLEMER: Trønderbladet har foretatt samtaler med en rekke bilserviceverksteder., og brorparten erkjenner å ha kapasitetsproblemer. 

 

Melhus Bilskadesenter AS ved Hofstad

- Vi har ledig i opp til en fire til fem timer, også går det cirka på en uke har jeg nå på mekanisk. Om vi har en reparasjon på opp til en fire timer, så skal jeg klare å få til det i løpet av en uke. Går det over fire til fem timer med reparasjonstid, så trenger vi lengre tid, sier Roar Aspen ved Melhus Bilskadesenter.

BEFATTET: Roar Aspen ved Melhus Bilskadesenter opplyser at de har tid å avse.  Foto: Fredrik Lien

 

Han kommenterer at dersom det blir mye feilsøking, så må en beregne litt ventetid på grunn av at det er ferietid, og de bare har en mekaniker på jobb. Med bremseskift, og alt av slike ting som servicer og registerreim, så trenger de en liten uke. Han opplyser at det ligger en ukes ventetid på mekanisk, og litt lengre tid ved oppretting og skade.

Nei, Envinas anlegg koster ikke 45 millioner. Riktig pris er 72 millioner

Dette koster ikke 45 millioner. Riktig pris er 72 millioner.

 

- Jeg hadde en akutt jobb her i tidligere en dag, med en person som hadde veldig risting i bremsene sine. Også skulle han på ferie på onsdag, da er vi fleksible når det er hastesaker. Men da er jeg avhengig av om min mekaniker vil ha en time overtid, og det vil de gjerne stort sett.

RUTINESJEKK: Trond Andre Berg og Roar Aspen (t.h) forsøker å strekke til så langt de kan, og opplyser at det er mye de kan klare ved akutte hendelser.  Foto: Fredrik Lien

 

Han forklarer at de forsøker å være fleksible i akutte tilfeller. Videre bruker de å sette opp sitt arbeid en uke fram i tid. Aspen forklarer at de prøver så godt de klarer, og at bilene på verkstedet stort sett bruker å bli ferdig på en uke.

Tegn forsikring – unngå katastrofe

Anne Hakvåg i Melhusbanken advarer alle om å forsikre seg selv før ferien. – Du kan bli ruinert, sier hun.

 

- Vi har funnet ut at vi ikke vil stenge i løpet av ferien, fordi vi ser at kundene setter veldig pris på det. Så lenge de ikke kommer til stengte dører i ferien, så er de stort sett fornøyd. Vi opplever at kundene heller setter pris på ventetid, enn stengte dører. Kundene finner seg i å måtte påregne litt lengre ventetid enn normalt, avklarer Aspen.

FORNØYD: – Når folk ringer, så trenger de ikke service om tre uker. Da vil de ha hjelp med en gang, avklarer Andreas ved Aarhaug Bilverksted.  Foto: Fredrik Lien

 

Aarhaug Bilverksted i Soknedal

– Det er forholdsvis stor pågang, de fleste har feriestengt. Men vi har valgt å holde åpent for å unngå dette problemet. Vi har hatt stor pågang i ferien, i forhold til hva vi hadde forventet, sier Andreas Aarhaug.

Sommerguttene på Øysand

– De siste årene har vi satset bevisst på å ha ungdommer, sier daglig leder Erlend Antonsen ved Øysand Camping

 

Han kommenterer at det er flere turister som har stukket innom, og at det er flere som har benyttet seg av å komme til Soknedal fordi andre verksteder ikke har kapasitet eller er feriestengt.

KONTROLL: Ahmed Abdullah hadde eget verksted og jobbet som mekaniker i Syria, helt til krigen herjet på og ødela. Han kom som flyktning til Norge som følge av det, og jobber i dag fast ved verkstedet i Soknedal. – Jeg har aldri sett på makan til dyktig mekaniker, han fikser alt, sier Aarhaug.  Foto: Fredrik Lien

 

– Vi er veldig fleksible. Og vi vet at dersom noen ringer, så trenger vedkommende hjelp med bilen med én gang. Ikke om tre uker. Dersom folk har trøbbel med bilen, så kan de nesten komme samme dag, sier Aarhaug.

Hunden Ayla (1) varslet fra da huset sto i brann

– Hunden ble til en reddende engel, sier Johnny Flisen.

 

Ved siden av legger Aarhaug til at ved litt større reparasjoner, så må man påregne litt mer venting. Han kommenterer at enkle grep som skift av bremser, oljeskift og annet er noe de kan ta på en dags varsel, så lenge det finnes deler å anskaffe.

SERVICE: – Vi har alt man trenger for å reparere en bil. Hjulkontroll, AC-service, biloppretting, diagnostikk og alt fra enkle til større servicer. Samtidig er vi veldig kjekke og greie, humrer han.  Foto: Fredrik Lien

 

– Vi gjør ting for å bli ferdige, om det blir en time overtid så skader ikke det. Det som gjelder er å få kunden fornøyd, om vi bruker en time på overtid for at kunden skal få tilbake bilen samme dag, så gjerne det, avklarer Aarhaug.

Advarer mot faunakriminalitet

Naturreservat i Gauldalen: – Ett egg kan gå for flere titusen

Naturopplevelser vi ser på som hverdagslig, kan være verdt titusenvis av kroner. Statens naturoppsyn tar gjerne imot tips ved mistanke om eggsanking eller annen kriminalitet av den norske faunaen.


Brann i skogen ble avverget av observante turgåere

– Det ble observert røyk av to personer som befant seg ved Vagnildvatnet, sier Svenn Ola Krognes.


«Alle» venter på vann i elva ved Støren Camping

– Av og til kunne man godt hatt noen flere timer i døgnet, sier Elin.


Helge riskerte livet for å berge bygda

– Det ante meg hva som hadde skjedd, sier gårdbruker Helge Malum.


Bilgale gauldalinger

– Synes det begynner å ta av litt.