- AF Gruppen må fysisk slippe oss inn på området, sier kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Telenor Norge til Trønderbladet.

Det er AF Gruppen som har oppdraget med å bygge nye E6 i Soknedal, men nå er det ferietid og stille på anlegget. Dermed er ingenting blitt gjort med en skadet kabel, for den befinner seg nemlig på E6-anlegget ved Soknedal sentrum. Og der er det stopp og folk har dratt på ferie:

- Det er avstengt og AF Gruppen har ikke låst opp for oss, og de som jobber der, er dratt på ferie. Vi prøver igjen, men sånn det ser ut nå, slipper vi ikke inn for å reparere feil før august. Det er synd for de som har mistet nettet, sa Caroline Lunde, på onsdag. Cirka ti kunder er rammet av kabelbruddet ifølge Lunde. Hun sier også at Telenor har god mobildekning og at kundene deres er sikret at de alltid kan være på nett, ved å bruke mobilnettet.

Tredje gang i år

En av de som er uten internett er Magne Foros som forteller at han har ringt Telenor mange ganger og spurt om når de kan komme og reparere feilen. Han har vært uten bredbånd siden 28. juni, og det er er ikke et engangstilfelle:

- Dette har nå skjedd for tredje gang siden nyttår, og noen av oss har nå gitt opp Telenor, sier soknedalingen som bor i Fagerlia.

Foros forteller at det første kabelbruddet skjedde i januar og varte i tre uker. Det andre var i april og da var de uten nett i to - tre uker. Og nå tredje gangen har de vært uten nett siden 28. juni.

Omsider har Magne Foros fått forklaringen på at det denne gang tar ekstra lang tid før noen gjør noe med bredbåndsbruddet: Da han ringte Telenor forleden, kunne de fortelle ham at AF Gruppen nektet å flytte en anleggsmaskin og dermed kunne ikke Telenor få reparert kabelen.

- AF Gruppen skryter av at soknedalingene er ganske tålmodige. Men nå begynner tålmodigheten å bli ganske tynnslitt, er soknedalingens kommentar.

E6-ANLEGGET: Om et par år suser bilene fra Soknedal i retning Støren.

- Det har vært mye trøbbel, sier ei kvinne i Nyhuslia, den nyeste delen av boligfeltet.

Hun og samboeren synes likevel de har fått hjelp hos Telenor. - Vi har fått gratis datapakke på mobil og greier oss ganske bra, sier hun.

- Men de har ikke gitt oss Wi-Fi, sier hun. De som ikke er mobilkunder hos Telenor har det nok litt vanskeligere, tror hun. Hun vet at en del har byttet abonnnement.

AF Gruppen

Prosjektdirektør Nils Ola Hoff i AF Gruppen hadde ikke hørt om problemene i Soknedal da Trønderbladet kontaktet ham onsdag: - Dette er helt ukjent for meg, sa han. Det var også ukjent for de på anlegget han har snakket med.

- De (Telenor journ. anm.) har ikke vært i kontakt med de som er plassansvarlige nå i ferien, så enten så skylder de på dette eller så har de ikke prøvd å få tak i oss, sier Hoff i en SMS til avisa.

- Gjør dere noe med saken nå?

- Vi gjør ikke noe med saken uten at vi blir kontaktet, svarte Hoff onsdag kveld.

Kontakt torsdag

Dagen etter skjer nettopp det. Klokka 11.30 i går torsdag fikk Trønderbladet følgende melding på SMS fra kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Telenor Norge: - Jeg kan nå bekrefte at vi har fått kontakt med AF-gruppen som har fått tak i noen som kan få flyttet anleggsmaskinene og kan slippe våre entreprenører inn på området. Vi håper å få rettet feilen i morgen og at kundene våre får tilbake nettet så snart som mulig.

Årsaken

Hva som er årsaken til bredbåndsbruddet i Soknedal, har Trønderbladet ennå ikke fått brakt helt på det rene.

Om det denne gangen er graving med anleggsmaskiner som har forårsaket bruddet, har avisa ennå ikke fått bekreftet.

Prosjektdirektør Nils Ola Hoff i AF Gruppen svarte dette onsdag: - Om kabelen er skadet av oss eller andre vet vi ikke.