– Jeg har satt meg nøye inn i forsikringer, reiseinformasjon og forholdsregler, sier Grytdal.
I dag oppfordrer Grytdal andre til å sette seg inn hva en bør tenke på ved utenlandsreiser. Hun har besøkt flere land utenfor EU, og har god erfaring med Utenriksdepartementets reiseinformasjon, forsikringer og andre nødvendige elementer ved å reise.
– Jeg sjekker alltid opp om at reiseinformasjon og reiseforsikring er gyldig, samt at europeisk helsetrygdekort er med, forteller hun.
Grytdal forklarer at ovennevnte er de mest nødvendige elementene å huske på, når man skal på tur til utlandet. Ved siden av poengterer hun at det er noen fordeler ved å benytte seg av et kredittkort.
Forsikring via kredittkortet
– Når jeg betaler en reise med kredittkort, så får jeg med en avbestillingsforsikring. I tillegg følger det med en reiseforsikring på kredittkortet, sier hun.
- Den reisendes eget ansvar
– Mange tror de er forsikret, også er de ikke det. Jeg skulle prøve meg på å surfe, og da viste det seg at forsikringa ikke gjaldt for det, forteller hun.
Hull i forsikringa
Unngå å bli lurt av leiebilselskapene
– Jeg har blitt veldig sjokkert over kontrollspørsmålene du får etterpå i en forsikringssak. Da jeg ble frastjålet mobilen i Spania var det veldig mange spørsmål om det var mye folk der jeg var, og om hvilken tid på døgnet det skjedde. Det var så mange spørsmål at jeg ikke skjønte helt hva slags betydning det skulle ha. I ettertid har jeg skjønt at det kunne ha innvirkning om jeg var full, eller handlet på en uforsvarlig måte når det skjedde, sier Grytdal.
Grytdal poengterer at hun opplevde at en ikke kan stole på at forsikringa alltid gjelder. Hun tenker at en i verste fall kan risikere å måtte ta alle utgifter selv, dersom man ikke har satt seg inn i vilkårene før man reiser. Om man blir frastjålet mobilen eller skader seg i beruset tilstand, kan man ende opp med at forsikringen ikke innvilger kravet grunnet såkalt, «risikoadferd». Grytdal viser til at en selv må følge opp om en holder seg innenfor forsikringsselskapenes vilkår. Hun råder også andre reisende til å registrere sin reise hos Utenriksdepartementet.
– En annen viktig ting er å følge Utenriksdepartementets anbefalinger, forteller Grytdal.
Ble fanget i skogbrann
Da Grytdal var i Australia gikk hun på fottur ved Sydney nasjonalpark. Da hun var langt inne i skogen kunne hun kjenne en lukt av røyk. Innen kort tid mottok hun en SMS med varsel om skogbrann, i meldingen ble hun bedt om å evakuere på grunn av en pågående skogbrann i området hun befant seg i.
– Etter hvert begynte det å regne aske rundt oss. Vi løp for å komme oss ut av skogen, og ved en parkeringsplass møtte vi på noen andre turister. De hadde ikke blitt varslet om den pågående skogbrannen, sier Grytdal.
Ida Kristine Grytdal har opplevd mye fra utlandet. Hun forklarer at en selv står ansvarlig ved alt som kan skje i forbindelse med en reise. Det største vendepunktet ved Grytdals bevissthet om å sikre seg på tur, var da hun gjennom sykepleierstudiene hadde praksis i Spania. Her ble hun utplassert på et hotell som fungerte som et sykehjem, hvor norsk helsepersonell reiste med store grupper eldre, som hadde et behov for litt ekstra oppfølging under ferieturen. Her ble Grytdal vitne til flere tilfeller hvor en god reiseforsikring viste seg å være nødvendig. I tillegg la hun merke til at mange reiste til utlandet, uten å sørge for at reiseforsikringen var på stell, og at det fikk store følger for enkelte.
Mange dropper forsikring
– På samtlige av mine reiser har jeg møtt mange mennesker som virkelig burde satt seg bedre inn i hva man risikerer, dersom man reiser uten forsikring. Jeg har møtt mange som bevisst dropper reiseforsikringen, og som ikke skjønner konsekvensene det kan medføre, dette gjelder både for unge og eldre reisende, sier Grytdal.
Grytdal beskriver at hun har erfart at små uhell og vanlige problemstillinger som heteslag, matforgiftning og dehydrering fort kan bli til store utgifter, dersom man ikke har tenkt på forsikring i forkant av reisen. I det mest graverende tilfellet har hun kjennskap til en person som havnet i koma, og som manglet reiseforsikring. Her måtte den pårørende familien selv skaffe midler for å dekke behandling og transport til hjemlandet.