- Dersom jeg skal i et ærend i byen, så tar jeg gjerne avganger som går i lang tid før den egentlige bussen skulle gått, forteller Sørensen.

Kristian Sørensen har nådd pensjonsalderen, i løpet av sitt yrkesliv har han erfaring fra kollektiv transport. Sørensen forklarer at folk kunne stole mer på transportnæringa tidligere.

Bedre rustet før

- Før i tida sto det busser som var mer klar til å rykke ut. Selskapene var mer lokale, og kjente til sine områder bedre. Dersom det var trøbbel så fikk de hostet opp busser mye raskere enn i dag, sier Sørensen.

KRITISK: Kristian Sørensen synes at busstilbudet på bygda er magert, ved siden av reagerer han på at transportnæringa var mer fleksibel før. - Da busselskapene var mer lokale, så hadde de bedre backupløsninger ved ulykker, fulle busser og andre arrangementer, sier Sørensen.

Kristian Sørensen reagerer i tillegg på om AtB tar hensyn til ulike tilstelninger som martna, fotballkamper og andre arrangementer. Han synes det er rart at sommerrutene med færre avganger blant annet kommer før martnan på Røros.

Full buss

På en annen side trekker Sørensen fram at de på landet har et mye dårligere busstilbud enn de i sentrumsnære strøk. Han synes det er mangel på rettferdighet når de på bygda har svært få bussavganger i tillegg til at det er lang tid mellom avgangene. Sørensen reagerer også på at det går såppas mange busser i urbane strøk, han er spørrende til om det går for mange busser enkelte steder, og litt for få andre plasser.

Bygda blir avglemt

Sørensen viser videre til at han synes synd på bussjåførene. Han synes det er urettferdig at de blir en skyllebøtte.

- Bussjåførene prøver jo bare så godt de kan, sier Sørensen.

- AtB har forståelse

Grethe Opsal er direktør for kommunikasjon og drift i AtB. Hun har forståelse for at det oppleves som lite forutsigbart når kundene som ønsker å reise med buss, opplever å bli frakjørt og må vente på at det kommer ny buss eller drosje.

INNSPILL TIL BETRAKTNING: Grethe Opsal forklarer at AtB forsøker å legge til rette busstilbudet med de økonomiske rammene de har. - Vi tar med oss alle innspill og tilbakemeldinger vi får, sier Opsal.

Opsal forklarer videre at reisemønsteret for dem som skal på arrangementer er varierende med tanke på hvilke tidspunkt folk velger å reise på. Ifølge Opsal er det gjort avtaler med de ulike operatørene som kjører de ulike rutene. Avtalene går ut på at de setter opp ekstra buss eller drosje ved behov slik at alle som ønsker å reise skal få komme med.

AtBs økonomiske rammer