– Vi hadde en ambisjon om å selge 100 elsykler i år, og etter seks uker hadde vi solgt 40, sier Terje Nervik, daglig leder ved Sport1 Melhus.

Butikkinnehaveren forteller at butikken totalt i fjor solgte 60 elsykler.

Millionsalg

– Budsjettet lyder på 2,5 millioner kroner fra salg av elsykler, og slik det utvikler seg nå, tror jeg vi vil nå målet. Vi ser i alle fall at det ligger an til en formidabel økning i salget sammenlignet med i fjor, og tendensen er at folk ikke velger de billigste elsyklene. Når de kommer til butikken, har de bestemt seg for å kjøpe en elsykkel mens de i fjor var mer i tenkeboksen når de kom til butikken, sier Nervik.

I stedet for moped

Erfaringa så langt er at ungdom som kanskje tradisjonelt ville ha valgt å kjøpe moped, i stedet kjøper elsykkel.

– Det er mye større vedlikeholdskostnad på moped, og så har en jo bensinutgifter. I byen har myndighetene hatt fokus på at ungdom bør velge elsykkel framfor moped, forteller Nervik.

Ei anna erfaring er at alle samfunnslag kjøper elsykkel, og at det er blitt populært blant pendlere å ta i bruk elsykkel for å komme seg på jobb eller skole. Med bilkø på E6 trenger det ikke å gå med så mye lengre tid å bruke elsykkel framfor å kjøre bil, forteller Nervik og viser til en kunde som fortalte at hun brukte bare ti minutter ekstra på sykkelturen framfor bilturen.

– En annen kjøpegruppe er eldre som er dårlig til beins. Dessverre er det ingen blåresept på elsykkel, forteller Nervik.

Sluttet med utlån

Tidligere har butikken lånt ut elsykler til dem som var usikker på om elsykkel var noe for dem.

– Pågangen var så stor at vi måtte slutte med det. Vi har kunder fra flere kommuner, og har kort vei til importøren siden importøren holder til på Tiller, sier Nervik.

Nervik forteller at de fleste velger elsykkel i prisgruppa 23.000-29.000 kroner, mens den dyreste han har solgt i år kostet 65.000 kroner.

Batteriet

– Batteriet varer i 7–10 år, og det er mulig å bytte ut batteriet. Kapasiteten på batteriet er slik at du kan sykle fra Melhus til Oppdal før du trenger å lade. Men uten elkraften vil sykkelen være som en tung og gammeldags tråsykkel, opplyser Nervik.

Rådet fra Nervik dersom en vil unngå tyveri av elsykkelen, er å ta med deg batteriet når du ikke bruker elsykkelen. Uten batteri på sykkel tror Nervik det er lite aktuelt å stjele sykkelen.

Blir svett

Butikkinnehaveren hører fortsatt kommentaren om at elsykkel er for dem som vil ha lagmannssykling, men han mener at elsykkelen fører til at folk kommer seg oftere ut på sykkeltur og på steder de før ikke ville ha kommet seg til.

– Når folk får prøve elsykkel, kommer de tilbake med svetteperler så mosjonsbiten er absolutt til stede, sier Nervik.

Selv har han 4,5 mil lang jobbvei, og det synes han blir for langt for jobbsykling.

Trimming

Makshastighet for en elsykkel er 25 km/t. Nervik har fått spørsmål fra folk om trimming for å øke hastigheten, og han er klar over at det finnes enkel oppskrift på internett.

– Men vi tar sterkt avstand fra trimming, og vi vil ikke være med på lovbrudd. Vi vet at det er kunder som har trimmet elsykkelen og slik kommet opp i 50 km/t, sier Nervik.