Forskningen utføres som et samarbeidsprosjekt mellom Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), Folkehelseinstituttet og Læringsmiljøsenteret. 13 kommuner er trukket ut, og Melhus er én av de utvalgte.

I Melhus er fire skoler tilfeldig valgt ut, og disse er Hovin skole, Høyeggen skole, Brekkåsen skole og Gåsbakken skole. Forskningsprosjektet startet tidligere i år og pågår til 2020.

Følelser

I Melhus er helsesøsterressursen styrket med ei halvstilling som Heidi C. Kregnes og Anni Marit Bolme deler. De har dratt ut til de utvalgte skolene der de har fått komme inn i klassene for å ha samtaler med elevene.

– Vi snakket mye om følelser, og om hvordan du føler deg når du er glad og sånt, sier Preben Myrvold (12) på sjette trinn ved Hovin skole. Peder Sæther Fuglås (12) forteller at de har snakket om nettmobbing og Snapchat. Ingen av de to er på Facebook, men de kjenner godt til Snapchat og YouTube som mange andre.

– Vi har også snakket om sinne og hvordan du føler det inni kroppen når du er sint. Det var helt greit å ha besøk av helsesøstrene da vi skulle snakke om dette, sier Peder.

Flere helsesøstre

Forskningsprosjektet er kalt «Et lag rundt eleven» og forskerne skal studere om hvilken effekt økt helsesøsterressurs har på elevenes læringsmiljø, fravær og læringsutbytte. Forskerne mener at det ikke er gjort så mange studier på hvilken betydning helsesøsterens rolle i skolen, mens politikerne har vært opptatt av at det er viktig å øke antall helsesøsterstillinger av hensyn til skolebarnas helse. De utvalgte kommunene får økt helsesøsterressurs i to år, og den ekstra ressursen skal rettes mot elever på 5.–7. trinn.

GRUPPETIMER: Samtalene i prosjektet har foregått som gruppetimer der helsesøstrene tar opp ulike emner.

På barnas arena

– Det har vært veldig spennende å få være med på dette. Vi opplever at de temaer vi tar opp treffer både gutter og jenter, og det gjelder spesielt temaet sosiale medier. Bruk av mobiltelefonen til å ta bilder og spredning av bilder er også temaer vi tar opp, sier Bolme. Kregnes sier at det er det mye onlinespilling der mye skjer uten at foreldre er til stede.

Ved hjelp av tøyfigurer fra filmen «Innsiden ut» innleder helsesøstrene samtale med elevene om å håndtere følelser.

– Vi er opptatt av positive ting og som hvordan får du snudd dagen som den starter vanskelig. Når vi snakker til elevene skal vi ikke være belærende, sier Bolme. Kregnes legger til at de forteller ungene at det kan være greit å være sint, lei seg og glad.

Fagleder Jorunn Lervik ved helsestasjonen og skolehelsetjenesten opplyser at de ønsker for det kommende skoleåret å styrke tilbudet i skolehelsetjenesten i alle skolene.

– Helsesøstre har kunnskap om at mobbing er et viktig område å jobbe med systematisk i samarbeid med skolens personell, foreldrene og barna. Mobbing er et viktig område i folkehelsesammenheng som vi som helsepersonell vet ofte fører til psykiske problemer hos dem som blir utsatt. Derfor er det å jobbe med et godt skolemiljø en viktig del av skolehelsetjenestens oppgaver, forteller Lervik.