Reguleringsplanen for ny E6 mellom Melhus sentrum og Kvål er banket igjennom i Melhus i rekordfart. Tirsdag kveld gikk reguleringsplanen gjennom andregangs behandling, og det betyr at bygging av ny E6 er enda et skritt nærmere realisering.

Krysset

Men Melhus kommunestyre har ikke glemt hva som skjedde med Lerkrysset som Nye Veier krevde skulle spares inn, og vil i stedet ha et kryss rett sør for Kvål sentrum.

Tegninga viser rundkjøringa og en av rampene. Rampa som Melhuslista foreslår, er ikke tegnet inn. Rambøll/Nye Veier opplyser at brua er bare skissert ennå. Foto: Rambøll/Nye Veier

I vedtaket heter det at kommunestyret vil ha den ene E6-rampa nå, og at den andre bør bygges når neste E6-etappe skal påstartes. Blir både nordgående og sørgående E6-rampe realisert, vil Kvål delvis få krysset som politikerne måtte si fra seg på Ler. Nye Veier krevde at krysset skulle fjernes før det var aktuelt å gi klarsignal til bygging av E6 før 2032. For hele E6-strekninga Ulsberg-Åsen har Nye Veier klart å spare fem milliarder kroner. Hele den strekninga er anslått av Nye Veier å koste 23 milliarder kroner.

Melhuslista har ønsket at begge rampene skulle bygges nå for å dempe gjennomgangstrafikken i Kvål sentrum og fordi utbyggere går i gang med store boligprosjekter slik Trønderbladet tidligere har omtalt. Med ramper tror politikerne at gjennomgangstrafikk også på tettstedene Ler og Lundamo kan reduseres. Men flertallet mener at det er best å være moderat i kravet for å unngå at E6-bygginga blir hindret. Samtidig er det slik Bjørn Lyngen (Ap) sa det: rampene bør bli permanente.

Tidligere i år var Nye Veier helt avvisende til at det kan bygges mer enn én rampe sør for Kvål sentrum og begrunnet det med plassmangel. Nå vil Nye Veier se på dette når neste E6-parsell skal bygges.

- Noen av oss ble lei oss da Lerkrysset forsvant. Enden på visa er at vi får gode av- og påkjøringsmuligheter og sparer dyrkajord, sa Fritz Arne Haugen (Sp).

Byggestart neste år

Nye Veier har varslet at dersom alt går som planlagt, blir det byggestart etter sommerferien neste år. Planleggingsleder Jan Olav Sivertsen i Nye Veier opplyste at E6-strekninga Melhus sentrum-Kvål skal være ferdig i 2020 eller 2021, og at konkurransegrunnlaget ganske snart blir sendt ut.

– Vi regner med å ha entreprenør på plass i januar 2019, sa Sivertsen.

ORIENTERING: Utbyggingssjef Lars Bjørgård og planleggingsleder Jan Olav Sivertsen fra Nye Veier ga orientering til Melhus kommunestyre om ny E6 mellom Melhus sentrum og Kvål.

Skrekkscenario

Ett av kriteriene ved valg av entreprenør vil være trafikkavvikling. For om bilister har syntes det har vært strevsomt med veibygging mellom Tonstad og Melhus, kunne Sivertsen opplyse at det blir tilsvarende anleggsområde på E6 sørover for bilistene i mange år framover.

– Skrekkscenarioet er at E6-trafikken går gjennom Søberg, sa ordfører Gunnar Krogstad (Ap) i kommunestyremøtet.

Nye Veier anslår at det daglig vil kjøre 11.000 kjøretøy på denne E6-strekninga. Samtidig skal ny E6 bygges i nesten samme trase som dagens E6 mellom Melhus sentrum og Skjerdingstad mens det blir ny veilinje mellom Skjerdingstad og Kvål sentrum.

Bru og boliger

Skjebnen til Skjerdingstad bru skal avgjøres i samråd med entreprenøren som får E6-oppdraget, opplyser utbyggingssjef Lars Bjørgård til Trønderbladet. Tidligere har det vært antyde at brua er for smal for fire felt, mens utfordringa nå er sikten ifølge Bjørgård.

Sju boliger er allerede innløst, og Nye Veier håper at gårdsbruket til Elling Nideng er flyttet innen august neste år. Dette gårdsbruket skal bygges opp nede ved Gaula på Kvål, og får ny tilførselsvei.

Rampene i Melhus sentrum skal bygges om for å tilpasse dem at det blir 110-sone på E6.

Støy

Støy kan bli en stor utfordring for dem som bor på Søberg, medgir Nye Veier.

– Ganske mange blir berørt av støy, sa Sivertsen.

I Prestmovegen blir de nesten helt nye boligene hardt rammet av støy og støytiltak, men Nye Veier mener det ikke er mulig å flytte E6 ved disse boligene fordi det kan gi nærføring til Gaula og konsekvenser for andre deler av E6-strekninga.

Friskmelding av Kvål

Ett annet moment kommunestyret var opptatt av, er at de ønsker at Nye Veier og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) inngår samarbeid om stabiliseringstiltak for å få friskmeldt Kvål sentrum. Som kjent har NVE advart mot bygging på Kvål på grunn av faren for kvikkleireskred.

Trønderbladet skrev før i uka om at det kom sju innsigelser og sju faglige råd fra Fylkesmannen til reguleringsplanforslaget og at fylkeskommunen også har fremmet innsigelse. Kommunestyret er lettet over at disse var ryddet av veien før saken kom til kommunestyret.

Tre kommunestyrerepresentanter meldte seg inhabile, og disse var Berit Wold Fjelle (Ap), Anne Grethe Tevik (Ap) og Merethe Moum (Melhuslista).