Biltrafikken skal ned ifølge nullvekstmålet og forhandlingene om byvekstavtalen. Ordfører Rita Ottervik (Ap) mener at innbyggerne i Trondheim har gitt sitt bidrag.

Må gå

– Vi har hatt en reell nedgang i biltrafikken i Trondheim, mens biltrafikken utenfra øker. Om biltrafikken skal gå ned enda mer i Trondheim, må byåsingene gå om antall kilometer teller, sier Ottervik.

Nullvekstmålet som fikk så store konsekvenser for boligbygging i Melhus, er ifølge ordfører Gunnar Krogstad et resultat av klimaforliket på Stortinget der det ikke skilles mellom bensin- og dieselbiler og elbiler.

Staten har bestemt at det ikke skal bli vekst i biltrafikken utover 2016-tallet, og Krogstad sier at staten har varslet at det ikke er diskusjonstema at også elbilene er med i regnestykket når det gjelder antall kjørte kilometer.

Skaun er med

Sist fredag var ordførerne i organisasjonen Trondheimsregionen samlet i Melhus. Melhus er invitert inn i forhandlingene sammen med Malvik og Stjørdal, mens Skaun-ordfører Jon P. Husby (Sp) som leder Trondheimsregionen, har fått observatørstatus etter at ordførerne var i kontakt med departementet.

Byvekstavtalen skal ifølge regjeringa bidra til målet om null vekst i persontrafikken i byene.

– Utfordringa er at staten bare vil bruke penger på kommuner som er med, mens vår utfordring er at Skaun har vekst i folketall og trafikk slik at den kommunen også har betydning for trafikken inn til Trondheim, sier Ottervik.

Staten lokker med belønningsmidler, og Melhus håper å få penger til blant annet flere togavganger, gangbru over Gaula og parkeringshus.

– Gode valg

– Det må legges til rette for at folk gjør gode valg, og da for eksempel setter igjen bilen på pendlerparkering og tar tog eller buss. Det er positivt at Melhus satser på sentrumsutvikling der folk bruker Melhus sentrum til ulike ærender, og at flere sykler. Jeg har store forhåpninger til at jernbanen kan få en oppgradering for strekninga Melhus-Stjørdal slik at det kan bli hyppigere avganger. Samtidig må det være slik at bor du på Hovin, må det fortsatt være mulig å kjøre bil for å komme til kor- eller korpsøving, sier Ottervik.

Parkeringsavgifta

Ottervik var ikke klar over at Melhus skysstasjon innfører parkeringsavgift på pendlerparkeringa ved skysstasjonen fra 1. juli, og ordfører Gunnar Krogstad (Ap) forklarer at det blir innført en avgift på 100 kroner i måneden.

- Det har folk avfunnet seg med, mener Krogstad.

Forhandlingene om byvekstavtalen er kommet i gang, og alle møtene holdes i Trondheim. Mandag 25. juni blir det nytt forhandlingsmøte, og så skal forhandlingene fortsette med et mål om at de er ferdige i løpet av året ifølge Ottervik.

I etterkant har den politiske rådgiveren til Rita Ottervik, Jan-Åge Sneve Gundersen, bedt om å få supplere artikkelen med dette avsnittet:

- Fakta som begrunner ordføreren i Trondheim sine utsagn, er at andelen bilreiser har gått ned innen Trondheim kommunes grenser, mens andel bilreiser har gått opp innen kommunegrensene i nabokommunene til Trondheim. Dette er en utfordring selvfølgelig for biltrafikk inn og ut av Trondheim, men en like så stor utfordring for tilrettelegging i den enkelte kommune for å kunne realisere nullvekstmålet som staten krever i forhandlingene - dersom den enkelte kommune skal forplikte seg, uttaler Gundersen.