I starten av mars ble Kvålsbrua påkjørt av en lastebil med kran fra renovasjonsselskapet Envina, og fortsatt er ikke den ødelagte bjelken skiftet ut. Bilister må fortsatt stå og vente på rødt lys, og trafikken går bare i én retning.

Lei av å vente

- Det er noe helt fundamentalt feil. Nå går det måneder før brua blir reparert og samtidig er det firma på Kvål som kunne tatt dette i løpet av ei helg. Det er greit at Statens vegvesen har rammeavtale med firma som skal utføre slike oppdrag så lenge disse firmaene har tid til å gjøre dette. Men hvis firmaene ikke har tid, må andre firma kunne gjøre det, sier komitéleder Mikal Kvaal (H).

Her er den skadde bjelken. Den er på vestsida av brua.

Kvaal mener at systemet med at bare bestemte firma skal få utføre brureparasjon, ikke er heldig i dette tilfellet og han vurderer å ta opp saken med Samferdselsdepartementet for å få en mer smidig løsning.

Vil ha vekk trafikklyset

I tillegg er han forundret over at det ikke kan være toveis trafikk, og sier at tyngden på en toveis trafikk ikke kan være problemet.

- Når trafikken fra den ene retningen får grønt lys, kan det komme mange tungt lastede grusbiler. Det er mye grustrafikk som går over brua, sier Kvaal.

Ikke på lager

Avdelingsdirektør Eva Solvi sier at reparasjonen blir tatt enten i løpet av juni eller rett etter sommerferien.

- Det er flere årsaker til at reparasjonen ikke ble tatt med en gang. Statens vegvesen har ikke et lager av stålbjelker, og vi har bare penn og papir på lager. Stålbjelken må spesialbestilles, forklarer Solvi.

Flere har spurt vegvesenet om hvorfor det ikke er mulig å bestille bjelken lokalt ettersom det er flere aktuelle firma på Kvål.

- Vi har ikke mulighet til å bestille reparasjon direkte fra lokale entreprenører. Vegvesenet har inngått rammeavtale med firma som skal ta planlagte bruarbeider. Primært er denne avtalen for å ta planlagt bruvedlikehold, og reparasjoner må tas innimellom. Det viktigste er at reparasjonen blir tatt, og vi synes det går greit med Kvålsbrua, sier Solvi.

Ikke på prioriteringslista

Solvi forteller videre at Kvålsbrua ikke er satt på akuttlista, men at reparasjon er satt i bestilling.

- Skulle Kvålsbrua ha stått høyt på prioriteringslista, snakker vi om at hele brua hadde vært borte og det var fare for liv og helse. Om brua hadde ramlet ned, hadde vi sendt bestilling på reparasjon med en gang, sier Solvi.

Lysreguleringa

Når det gjelder lysreguleringa og sperringene på sidene av brua, sier Solvi at dette er gjort for å minske belastninga på brua.

- Om folk kan kjøre ut mot sidene av brua, blir det mye belastning på brua. Bjelken som ble ødelagt, har betydning for vektbelastninga. Ved å kanalisere vekta av trafikken mot midten, blir det mindre belastning på brua, sier Solvi.

Påkjørselen kan få konsekvenser for Envina.

- Reparasjonen tar vegvesenet via forsikringsselskapet, og det er opp til dem å søke regress hos Envina. Forsikringsselskapet gjør det når det er kjent skadevolder, sier Solvi.