Soknedalstunnelen

Det store prosjektet er Soknedalstunnelen, hvor de jobber både fra sør- og nordsiden. Tunnelen blir 3,6 kilometer lang. Nå er de drøye 500 meter inne i tunnelen fra sørsiden, og de har kommet nesten 200 meter inn fra nordsiden.

- Her er det drift uka gjennom, fra mandag til lørdag. Vi kjører to skift i døgnet, og jobber fram til klokka to på natta, forteller Idar Lillebo som er assisterende prosjektleder i Statens vegvesen.

Han forteller at de ikke sprenger på nattetid på sørsiden, inn mot bebyggelsen i sentrum, men at de sprenger på kveld og natt på nordsiden, mot Korporalsbrua.

Bygger bru i sørenden

I enden av strekningen skal Vindaalslibrua bygges over Sokna. Den fører veien over i en ny trasé sammenlignet med dagens vei, på vestsiden av dagens E6. Det er størenfirmaet Børset og Bjerkset Entreprenør som har fått bruoppdraget, som underentreprenør til AF Gruppen. De er allerede i gang med å støpe fundament i elva. Arbeidet med denne brua vil pågå i hele 2018, og deler av 2019.

Flottenbrua og sentrum

Området hvor den kommende Flottenbrua, som skal forbinde fylkesvei 656 og Soknedal sentrum, vil i deler av byggeperioden bli brukt som en midlertidig omkjøringsvei. I dag fyller de opp området med steinmasse for å heve grunnen, og etablere en omkjøringsveg for E6 mens brua bygges. Deretter blir E6-trafikken satt på brua, mens de bygger ny E6 under Flottenbrua.

- Så fort vi får lagt om E6, går vi i gang med å bygge brua. Vi håper det skjer på denne siden av sommeren, sier Lillebo.

Massedeponiene

Det er enorme mengder løsmasse som kontinuerlig fraktes bort fra anlegget. Totalt skal det flyttes på 1,6 millioner kubikk masse. 600 000 kubikk av dette flyttes internt på anlegget.

Rundt 300 000 kubikk steinmasse kjøres til Hovin. Det største deponiet er på Bjørset, sør for Vindåsliene. Hit skal det kjøres opp mot 700 000 kubikk jordmasse.

Mange lokale firma, for eksempel Aune Transport og Winsnes Maskin og Transport, har mye å gjøre i disse dager.

- Vi har også fått til et samarbeid med noen grunneiere på Hovsmoen, hvor vi har noen smådeponier som har intensjon om å etablere dyrka mark. Blant annet vil travbanen ha noe masse, og et par gårdbrukere som arronderer dyrka mark. Vi har transportert rundt 60 000 kubikk opp dit og, sier Lillebo.

- Tålmodige soknedalinger

Han skryter av soknedalingene, som han mener har tatt imot dem med en stor porsjon tålmodighet.

Han forteller at de regelmessig spyler og koster veien. Men erkjenner at det virvles opp støv så å si med en gang igjen. Videre er jordskråninger uten vegetasjonsdekke en utfordring, her er tiltaket å få tilsådd snarest mulig.

- Det er jo umulig å ikke legge merke til oss. Det er vanskelig å forestille seg hvor mye støv og støy det blir med et slikt arbeid. Det er ikke til å unngå lort og støv, erkjenner han.