– Dette er en kampsak for Melhuslista, og vi mener det er fullt mulig å bygge både sør- og nordvendte ramper sør for Kvål sentrum. Dette må til nå, og det er Kvål, Ler og Lundamo det handler om, sier Sigmund Gråbak, leder for Melhuslista.

Bare én retning

Nye Veier har bebudet at de først starter med strekninga Melhus sentrum-Kvål for å forhindre at det korker seg enda mer på E6 når strekninga Trondheim-Melhus er ferdig. I sørenden har Nye Veier tegnet inn ei rampe, men den blir bare i den ene retninga.

Melhus formannskap har omtalt krysset sør for Kvål sentrum for det nye Lerkrysset. Lerkrysset måtte Melhus som kjent ofre etter at Nye Veier truet med å utsette E6-prosjektet til langt ut på 2030-tallet om krysset ikke ble spart inn. For E6-strekninga Ulsberg-Åsen har Nye Veier lagt fram planer som viser en innsparing på 20 prosent og 20 minutter kortere reisetid enn planen Statens vegvesen hadde.

Veiselskapet har lagt fram forslag til reguleringsplan, og høringsfristen er 30. april.

Trafikkbelastning

– En kryssløsning sør for Kvål vil naturligvis påvirke trafikkbelastningen i Kvål sentrum, slår Melhuslista fast i høringsuttalelsen partiet har sendt til Melhus kommune.

Melhuslista er glad for at Nye Veier har foreslått ei permanent påkjøringsrampe på E6 i nordgående retning. I tillegg mener partiet at Nye Veier må bygge rampe i sørgående retning. Begrunnelsen fra Melhuslistas side er å få redusert gjennomgangstrafikken i Kvål sentrum slik at Kvål kan utvikles som tettsted og at det ventes mye tungtrafikk når de store grusressursene i Hermanstadområdet skal tas ut.

PÅ HUGGET: Melhuslista her representert ved Tor Arne Granmo, Tore Johansen og Sigmund Gråbak, mener det er ingen grunn til å slenge seg ned på benken i E6-saken.

– Redusert trafikk vil være avgjørende for muligheten til å utvikle Kvål som et attraktivt tettsted. Dette vil ha stor verdi for Kvål i seg selv, men også for Melhus kommune som helhet. Kvål har et stort potensial som har vært uforløst i mange år på grunn av kvikkleirefare og stor trafikkbelastning fra dagens E6. Redusert gjennomgangstrafikk i kombinasjon med umiddelbar nærhet til E6 vil være to kriterier som legger til rette for utvikling med boliger og næringsvirksomhet på Kvål, mener Melhuslista.

Politikerne er blitt orientert om at NVE mener at kvikkleireproblemet i Kvål sentrum ikke er så omfattende som først skissert. Dessuten mener partiet at tettstedene Ler og Lundamo kan få stor befolkningsvekst, og at dette vil påvirke trafikkbelastningen på Kvål fordi Lerkrysset ikke skal bygges.

– Jeg tror ingen er imot det. Forslaget er spilt inn til Nye Veier, sier ordfører Gunnar Krogstad (Ap) som gir sin fulle støtte til kampsaken for Melhuslista.

Plassmangel

Utbyggingssjef Lars Bjørgård i Nye Veier sier at det er usikkert om det er mulig å bygge den sørvendte rampa fordi den kan komme i konflikt med Gaula og ei bru over Gaula.

– Dette blir ikke 100 prosent avklart før i neste runde når vi skal planlegge brua over Gaula. Vi skal selvfølgelig se på dette, men vi kan ikke si at vi skal bygge noe som ikke er gjennomførbart, sier Bjørgård.

Byggestartsdato

Nye Veier har lovt byggestart for E6-strekninga Kvål-Melhus sentrum sommeren 2019, men har også understreket at en rekke forhold som vedtatt bompengeproposisjon i Stortinget, avtale med entreprenør, grunnerverv, arkeologiske undersøkelser og klarsignal i styret i Nye Veier, må være på plass.

– De har sagt at det blir byggestart sommeren 2019, og da må de holde det løftet, sier ordfører Krogstad.

Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier sier at han ikke vet hva ordføreren legger i begrepet sommer, men at det ikke kan spille så stor rolle om det blir byggestart i august, september eller oktober når Nye Veier venter at ferdigstillelsesdatoen blir den samme uansett. Veiselskapet har som målsetting av denne E6-strekninga skal være ferdig innen utgangen av 2020. Videre sier Vatnan at det ikke bare er opp til Nye Veier når det blir byggestart, og viser til forbeholdene veiselskapet har tatt.

– Ordføreren må puste med magen. Vi har godt samarbeid med interessenter, sier Vatnan.

Nye Veier som omtaler seg som et relativt lite selskap med 126 ansatte, har planlagt å bygge bomstasjon for denne veistrekninga rett nord for Hofstadtunnelen som skal få to nye løp.