– Kanskje har vi lært å bruke penger riktig og ikke sløse dem bort ved å kjøpe ting vi ikke trenger, sier Julie Haugen Lilleholte (16), elev på Melhus videregående skole.

Undervisningsopplegg

Tirsdag fornyet Ungt Entreprenørskap Trøndelag samarbeidsavtalen med Melhusbanken om økonomiopplæring i videregående skoler. Avtalen gjelder for tre nye år. Finans Norge mener at svært få får opplæring i styring av personlig økonomi hjemme eller på skolen, og mener at banker kan gi verdifulle råd til ungdom ved å gi tips i klasserommet om for eksempel sparing og budsjett. Ifølge Husholdningsundersøkelsen fra november er det færre som snakker mye med barna om privatøkonomi nå enn for tre år siden.

Salgssjef Anne Hakvåg i Melhusbanken forteller at Finans Norge har tilrettelagt undervisningsopplegget, og har bestemt at banken ikke skal presentere bankprodukter overfor elevene.

Livsmestring

Personlig økonomi er i liten grad inne i læreplanene og inngår bare i samfunnsfag og matematikk, forteller kontaktlærer og samfunnsfaglærer Lene Bergersen. Fra 2020 kommer teamet livsmestring inn i læreplanene.

– Jeg ser fram til at myndighetene baker inn personlig økonomi også i andre fag. Så slipper vi å se de unge havne i luksusfellen, sier Bergersen.

Finansinstitusjoner nærmest kaster kredittkort etter folk, og noen lokker med lovnader om raske lån. Mange bruker knapt kontanter, og ser derfor ikke bokstavelig talt at pengene glir ut av fingrene på dem. Siden bankene har ønsket at flest mulig skal være så digitale som mulig i bruken av banktjenester, er det få som kommer fysisk innom for å få råd fra banken.

Om framtida

– I undervisningsopplegget vi har hatt med banken, har elevene blitt spurt om hva som er deres drømmer. Drømmer de om å kjøpe moped, bil, leilighet eller dra til Afrika, må de faktisk tenke på å ha penger til det, sier Bergersen.

Sondre Orheim (16) er tillitselev i klassen der personlig økonomi er satt på timeplanen, og han mener at klassen har fått lære om at det kan være lurt å tenke på framtida.

– Vi lærte om hvilken inntekt en må ha for å kunne kjøpe seg bilen eller huset en ønsker. Foreløpig har jeg ikke tenkt så mye på sparing, men tida for å tenke på større innkjøp nærmer seg. Jeg sparer til bil og hus, sier Orheim. Flere elever i samfunnsfagsklassen som har fått lære om personlig økonomi, forteller at opplegget var spennende og lærerikt.

– Det var litt overraskende at små summer kan bli til store utgifter, sier Hedda Grøtan Eriksen (16).

Startkapital

Rådgiver Kåre Magnar Presthus fra Ungt Entreprenørskap mener det er viktig at skolen tar opp emnet personlig økonomi med tanke på framtida til de unge.

– Mange unge har gode ideer som de ønsker å realisere som gründere eller at de blir selvstendige næringsdrivende. Derfor er det viktig at ungdom har spart, og ikke starter med flere hundre tusen kroner i gjeld. En skal også tenke på at den store forskjellen på situasjonen for dagens unge, er at de har flere fristelser. Dessverre er det enklere å få kreditt. Før var det slik at når pengeboka var tom, var det ikke mer penger å hente. Det øyeblikket du passerer 18 år, kan du gjøre en del dårlige valg, og det er viktig å ha noen bremser, sier Presthus.

Presthus har ingen betenkeligheter med å la banker få slippe til i undervisninga, og han viser til at skolen er en del av samfunnet. Melhusbanken har fått komme inn i klasser hos Melhus videregående skole og skoler i Trondheim.

Kantina

I klasserommet nærmer det seg matpause, og mange av elevene går til kantina.

– Jeg prøver ikke å bruke så mye penger på lunsj i kantina, sier Julie Stavnes (16).

Ved siden av henne sitter Synne Marie Ludvigsen (16) som forteller at hun tjener litt penger ved å gjøre småjobber for farmoren samt hjelpe til hjemme og hos Melhus fotball.

En guttegjeng blir igjen i klasserommet, og de tar fram matpakkene.

– Matpakka er bedre enn kantina, sier Stian Erdal Sivertsen og Mikkel Hårsaker Mærk forteller at det er ganske dyrt i kantina.