- En god del barn har ikke så mange muligheter til å leke i den moderne barndommen, sier Melaas.

INNE I LEKEN: Michael og Anette er dypt inne i leken. Den er helt essensiell for barns tilfredshet og ikke minst utvikling, forteller Terje Melaas. Han kalles lekeombud, og forsker på lekens plass og muligheter i norske barnehager.

Lek er essensielt

Han understreker hvor utrolig viktig leken er i et barns liv. Det å stå utenfor leken, defineres som mobbing.

Og lek er svært viktig i barnas utvikling. Å ta del i et fellesskap, og gjennom leken lærer barna språk.

- Og språket er utgangspunktet for læring. Barnehager er en premissleverandør for at barn ikke skal droppe ut av skolen senere i livet, sier Melaas.

Trenger en barnehage full av barn, kursing i hvordan barna skal leke? Melaas peker på teknologien som en stor konkurrent til den frie leken. Og han påpeker at det er for mye såkalte bordaktiviteter i barnehagene: Perling, tegning og slike ting. Det er mer stillesitting, og aktiviteter som krever en viss ro og konsentrasjon hos små barn.

Mer læringskrav hindrer lek

Melaas er også kritisk til at det har kommet mer krav om læring og forberedelse til skolen i barnehagene. Han mener leken er kritisk viktig, og at det er underkommunisert. Og at det krever stor kompetanse blant de ansatte for å sørge for god leking og inkludering blant barna.

Støren barnehage begynte selv å tenke over leken og mangelen på sådan, for et par år siden. Styrer Kjersti Skjevdal og Berit Stornes forteller at de opplever at enkelte barn strever i leken.

- Lek er jo grunnlaget for vennskap. Det viktigste for alle mennesker er å ha venner, og være en del av et fellesskap, sier Stornes.

Hun sier at leken i barnehagen blir utfordret fra sentralt hold, som har satt mer trykk på det med læring og et strukturert opplegg i barnehagee de siste årene.

- Det er fort slik at det det et veldig strukturert opplegg, kan leken fort tape, erkjenner Stornes.

Vi kommer med likt utgangspunkt til denne verden, slik vi også gjorde for 30, 50 og 100 år siden. Men verden og faktorene som påvirker barna er veldig annerledes i dag.

Kurset ansatte

- Vi så at leken ikke var nok i fokus hos oss. Den stagnerte litt. Så var noen av oss på kurs med Terje Melaas, og ble helt frelst. Alle i personalet ble oppfordret til å lese boka hans «Blikk for lek i barnehagen». Og så for ett år siden fikk vi han hit, sier Berit Stornes.

Den gangen veiledet Melaas personalet, og de holdt et foreldremøte om temaet. I forrige uke besøkte Melaas igjen barnehagen, hvor han var over tre dager. Her observerte han inne og ute i barnehagen, og dette ble oppsummert på et møte onsdag kveld for ansatte.

- Vi har blitt mye mer bevisst på det. Det er noe helt annet, sier Stornes.

Hun tar frem et eksempler som flere ansatte har reflektert over. For eksempel starter man en lek med noen klosser. Så drar plutselig et barn fram en annen kasse med andre leker i. Før stoppet den voksne gjerne leken her, fordi barnet startet med noe annet enn det som var utgangspunktet. Nå lar de det mer bare skje, og tåler heller at ting sklir ut og flere ting rotes utover.

- Ansatte sier at de ser og opplever endringene selv, og at det føles godt, forteller Stornes.