– Melhus Høyre ønsker å utfordre Klima- og miljødepartementet på å åpne for motorferdsel på vei som er snødekt og ikke vinterbrøytes. Tillatelse til kjøring forutsettes selvsagt gitt av veieier på samme måte som på sommer, som mot avgift og/eller tidsbegrenset. Dette kan spesielt være tilrådelig på veier som fører inn til hyttefelt, skriver Mikal Kvaal, leder i Melhus Høyre til departementet.

Vinterveier

Trønderbladet skrev i tirsdagsavisa om forslaget fra Høyre-lederen som også er leder for komité for teknikk og miljø. Kvaal understreker at han ikke tenker på E6, men på veier innover til hyttefelt.

Som tidligere omtalt har det vært sterk strid taket på antall turer til hytter som ligger minst 2,5 kilometer fra vinterbrøytet bilvei. Hytteeiere har reagert kraftig på at komité for teknikk og miljø har innført et tak på 10 turer i året. Taket ble innført for årets sesong etter at det i forrige femårsperiode ikke var noe tak. Etter at Melhuslista og Senterpartiet tok opp saken, bestemte komiteen seg for å sende ut saken på høring og ny behandling i juni. I Melhus er det i tillegg til begrensning på 10 turer, også innført begrensning på når det kan kjøres. Mellom klokka 22 og 06 kan det ikke kjøres med snøscooter, og sesongen stopper 1. mai.

Høyre mener at vinterbrøyting av veier inn til hytteområder slik det nå har kommet forslag om i Melhus, kan være vanskelig å få til fordi det kan bli dyrt og tidkrevende å få brøytet veier som går til hyttefelt langt inn i fjellet. Som et alternativ lanserer Høyre at folk skal få kjøre med snøscooter på veier om vinteren. I Melhus har mange stilt spørsmålet om hvorfor de ikke får kjøre med snøscooter på den veien de kjører på om sommeren, og har nevnt som eksempel veien fra Lundamo sentrum og inn til Håen og Samsjøen.

Sjokkert over antallet

I Melhus er det innvilget over 300 snøscooterløyver.

– Jeg er sjokkert over antallet, sier rådgiver Øystein Lorentzen hos Fylkesmannen.

Han mener at det er fullt mulig å organisere leiekjøring, og han viser til at dette fungerer fint i Steinkjer der folk får hentet bagasjen og så går 10 kilometer på ski inn til hytta.

– Stiller en krav om vann, vei, kloakk og 4G på hytta, får en heller kjøpe seg hytte i et område der en kan kjøre helt fram til hytta. Vi ønsker å reise spørsmålet om hvorfor veier inn i hytteområdet ikke heller brøytes og at det så kreves inn en veiavgift for å finansiere brøyting, sier Lorentsen.

Kommunene har rapporteringsplikt når det gjelder antall snøscooterløyver, og tallet skal framgå i Kostra hos Statistisk sentralbyrå. Ifølge innrapportering fra Midtre Gauldal, hadde Midtre Gauldal ved årsskiftet 328 gyldige dispensasjoner mens Holtålen har 406. Røros har 128, mens Skaun har 5.

Melhuslista reagerer

Melhuslista ønsker å fjerne taket på antall turer til hytta, og Kaare Qvenild og Sigmund Gråbak mener at Høyre heller burde ha stemt for det forslaget enn å gå inn for snøscooterkjøring på veier.

Kaare Qvenild og Sigmund Gråbak fra Melhuslista mener at hver enkelt må få kjøre med snøscooter til hytta så ofte de vil.

– Rent politisk er det mulig å oppheve taket, og vi grunngir det med at folk skal få bruke hytta mer. Vi politikere har pålagt hytteeiere eiendomsskatt, renovasjonsavgift og feiing, og vi kan ikke påføre folk enda mer. Selv om en får kjøre på veien, kommer folk seg ikke til selve hytta, sier Qvenild.

Gråbak mener at forslaget om kjøring på veier er en avsporing av debatten og skivebom.