– Veier som er åpen for kjøring kan også brukes av snøscootere, og deriblant veier som ikke brøytes om vinteren. Da snakker vi om offentlig vei, sier Mikal Kvaal (H), leder for komité for teknikk og miljø.

Kvaal forteller at forslaget vil bli lansert under møtet i Melhus Høyre i løpet av april, og at målet er å få saken tatt opp sentralt i Høyre og deretter på regjeringshold. Samtidig understreker Kvaal at han ikke ser for seg at snøscootere skal få kjøre på veier som E6.

Trønderbladet har i en serie artikler hatt fokus på snøscooterkjøring. Sesongen varer til 1. mai, og det er fortsatt mye snø i fjellet slik at det er fullt mulig å kjøre med snøscooter utover april.

Prøvekommune

– Melhus kan være prøvekommune for dette. Jeg ser for meg at det kan være en begrenset åpningstid for kjøring på disse veiene, sier Kvaal.

Regjeringa har åpnet for rekreasjonskjøring med snøscooter langs godkjente snøscooterløyper. For å få etablert disse løypene, trengs det reguleringsplaner. Der er Melhus ikke ennå, og kommunestyret har vedtatt at arbeidet med snøscooterløypene skal vente til 2020 av hensyn til andre planleggingsoppgaver.

– Selv om en kan kjøre på en snøscooterled, vil det være nødvendig med en kommunal dispensasjon for å kunne kjøre til hytta. Det har nok snøscooterklubbene ikke tenkt på, sier Kvaal.

KOMITELEDER: Mikal Kvaal (H) er leder for komité for teknikk og miljø i Melhus. 22. mars behandlet komiteen spørsmålet om antall snøscooterturer til hytta. I bakgrunnen Statens naturoppsyn og miljøvernrådgiver Jan Henrik Dahl.

Motorferdselsloven

I lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselsloven) står det at opparbeidet vei som ikke er brøytet for kjøring med bil, regnes som utmark. Det samme gjelder vei i utmark som ikke er opparbeidet for kjøring med bil. Det er heller ikke lov å kjøre med snøscooter på setervoll, hustomt, engslått, kulturbeite og skogplantefelt om en ikke har dispensasjon for kjøring med snøscooter. Noen grupper har tillatelse til å kjøre med snøscooter, og eksempler er politiet, Forsvaret, drift av offentlige veier og nødvendig person- og godstransport i forbindelse med jordbruk, skogbruk og reindrift.

I Melhus har kommunen gitt 300 dispensasjoner hvorav mange gjelder bagasjetransport til og fra hytte slik Trønderbladet tidligere har omtalt. Komitéleder Kvaal mener at Melhus ikke er spesielt streng, og mener antall dispensasjoner ikke er høyt når en sammenligner med Midtre Gauldal. Ifølge Kvaal har Midtre Gauldal 500 dispensasjoner. Kvaal sier etter at artikkelen kom på trykk, at han fikk tallet opplyst da han kontaktet Midtre Gauldal.

Midtre Gauldal

– Dette er en tall som er tatt ut fra løse lufta. Vi har ikke regnet på hvor mange dispensasjoner som er gitt, og tallet er ingen relevans, sier rådgiver Aril Røttum i Midtre Gauldal kommune.

Røttum forteller at det er rundt 2500 hytter i Midtre Gauldal, og at disse er spredt utover et stort område med mange daler. En del av hyttene er av eldre dato, og ligger et stykke unna bilvei. Midtre Gauldal har gitt tillatelse til bagasjekjøring 10 turer i året slik Melhus har, og erfaringa til kommunen er at få etterspør flere enn 10 turer. Kommunen har også leiekjøring, men at hele kommunen ikke er dekket opp. Erfaringsvis står folk i kø i vinterferien og i påska for å få transport med leiekjørere.

Alle dispensasjonene i Midtre Gauldal går ut i 2020 uansett når de er innvilget, og alle må da søke på nytt.