– Innføring av parkeringsavgift er en ryddeaksjon for å få skikk på kaoset ved Melhus skysstasjon. Da må vi inn med en symbolsk parkeringsavgift, sier daglig leder Anders Grønning ved Melhus skysstasjon.

Månedsavgift

Mandag informerte daglig leder Anders Grønning og styreleder Knut Rostad om at det blir innført parkeringsavgift ved Melhus skysstasjon også for pendlere. Dermed blir det slutt på at folk kan stå gratis på plassene ved skysstasjonen. Innføringa er planlagt fra 1. juli, og årsaken til at det drøyer litt, er at Trondheim parkering som håndhever bestemmelsene ved skysstasjonen, ønsker at en parkeringsapp skal være ferdig utviklet først. Den er ventet å være på plass i mai eller juni, og vil ha lignende form som den Trondheim parkering har for Trondheim. Da kan en gå inn på en app og betale med bankkort, og en kan også forlenge parkeringstida via mobiltelefonen uansett hvor en befinner seg.

Trønderbladet har tidligere omtalt at skysstasjonen nå mener alvor med innføring av parkeringsavgift.

– Vi ser for oss en symbolsk månedsavgift på 100 kroner måneden, og er på det nivået Bane Nor har lagt seg på sine avgiftsbelagte parkeringsplasser i distriktet, sier Rostad.

Rostad mener avgifta ikke vil føre til at folk velger å kjøre bil til Trondheim i stedet for å sette igjen bilen på en avgiftsbelagt plass ved Melhus skysstasjon.

Ulik praktisering

Avgift fra første minutt vil gjelde for de plassene som er ved Melhus skysstasjon unntatt parkeringsplassen som fylkeskommunen har hatt et pilotprosjekt for. Fylkeskommunen har avsluttet prøveprosjektet der pendlere kunne forhåndsreservere en plass, og Melhus kommune har ventet på en avklaring på hva som skjer videre etter at bommene ble åpnet. Parkeringskaoset som daglig leder og styreleder sikter til, er det faktum at det står flere biler parkert utenfor Melhus skysstasjon enn det er oppmerket plasser for. Melhus skysstasjon har totalt 280 parkeringsplasser. Mandag var det 12 biler som sto parkert utenfor oppmerket felt, og som kan bøtelegges av politiet.

Pendlere kan også bruke en parkeringsplass som Melhus kommune har opparbeidet ved Melhustorget, og der vil det bli mulig å velge parkering over 12 timer. Styreleder Rostad mener at folk som skal til Værnes, bør velge den parkeringsplassen. Der må det betales avgift ved parkering over 12 timer, og Rostad mener det likevel vil lønne seg å sette igjen bilen i Melhus når en tar utgifter til drivstoff, bomavgift og parkering på Værnes i betraktning.

Ladestasjoner

En annen begrunnelse for å innføre parkeringsavgift, er at Melhus skysstasjon som ble etablert i 1988, trenger penger til å finansiere seks ladestasjoner som skal settes opp. Utgiftene til disse er anslått til en halv million kroner, og Grønning opplyser at de venter på å få en avklaring fra Trønderenergi om hvordan strømkapasiteten kan bli stor nok. Reglene for bruk av ladestasjonene er ikke avgjort ennå av styret, men pendlere må regne med å betale for å bruke ladestasjonene og kan ikke stå parkert der hele dagen, forteller Grønning. Skysstasjonen har planer om å søke tilskudd til finansiering av ladestasjonene.

– Parkeringsavgifta vil ikke gi overskudd for skysstasjonen, men innføres for å dekke kostnadene vi har, sier Grønning.

Melhus skysstasjon eies ikke av Melhus kommune, men er et aksjeselskap. Styreleder Rostad mener at alternativet til at skysstasjonen innfører parkeringsavgift, er at andre aktører får ta over parkeringsplassen.

Overrasket ordfører

At parkeringsavgifta også gjelder for pendlere fra første minutt, kommer som en stor overraskelse på ordfører Gunnar Krogstad (Ap). Han var til stede da pressen ble orientert om hvorfor Melhus skysstasjon vil ha parkeringsavgift, og han sa at han ikke var klar over at pendlere ikke får en friperiode før de må betale avgift. Opprinnelig hadde Melhus skysstasjon opplyst at det ville bli en friperiode på 12 timer, og at det skulle betales avgift deretter. Dette trodde ordføreren ville bli tilbudet til pendlerne, men under presseorienteringa ble det klart fra daglig leders og styreleders side at det ikke blir tilfellet utenfor Melhus skysstasjon.

– Dette må vi komme tilbake til. Jeg hadde forstått det slik at pendlere skulle få stå gratis. Samtidig er det slik at styret for Melhus skysstasjon bestemmer. Politikerne er klar over at Melhus skysstasjon har en anstrengt økonomisk situasjon, sier ordfører Krogstad.

Krogstad reagerte sterkt forrige gang Melhus skysstasjon ville innføre parkeringsavgift, og han er spent på hvordan en avgift vil slå ut.

Såkalt villparkering der folk parkere utenom parkeringsplasser, er noe som Krogstad ser kan bli et problem. Samtidig mener han at det vil bli flere parkeringsplasser når sentrumsplanen for Melhus er ferdig.

STORT BEHOV: Innføring av bomavgift i Trondheim og bytakst til Melhus, ga eksplosjonsartet interesse for å parkere bilen i Melhus. Styreleder Knut Rostad og daglig leder Anders Grønning ser at det daglig er smekkfullt litt etter klokka 07, og at ikke alle finner en oppmerket parkeringsplass. Foto: Gunn Heidi Nakrem