I høst sa Melhus kommune nei til sikringskjøring for Anna Kjøsen på Gåsbakken. Fylkesmannen har nå behandlet klagen, og endret kommunens vedtak. Vinterkjøringa skulle ha tatt til 1. november, og familien står nå igjen med bare én måneds skoleskyss, fram til 15. mars. På grunn av feil og mangelfull oppfølging har tre og en halv måned av vinterkjøringa gått tapt.

Det gikk et halvt år fra Janne Kjøsen søkte om sikringskjøring til familien fikk svar, mandag 12. februar. Først feilsendte Melhus kommune en generell søknad om sikringskjøring på denne strekninga. Saken kom i retur fordi det var kommunen som skulle ha behandlet den. Etter at kommunen ga avslag, både administrativt og politisk, havnet klagesaken hos Fylkesmannen. Der ble saken liggende utilgjengelig i flere uker på grunn av overgangen til nytt arkivsystem, da de to trønderfylkene ble slått sammen.

Flagget til topps

Heime hos familien Kjøsen ble flagget heist mandag formiddag, da det nye vedtaket ble kjent. Skolen ga beskjed om at de hadde bestilt drosje til Anna, og samme dag kom brevet fra Fylkesmannen i posten.

– Ja, vi er glad og fornøgd. Dette viser at det er korrekt det vi har hevdet, og at det var verdt å kjempe denne kampen. Kanskje får andre også nytte av dette, sier Janne Kjøsen.

Janne håper nå at kommunen endrer sine retningslinjer for tildeling av sikringsskyss. Familien fikk også forrige skoleår omgjort avslag hos kommunen til positivt vedtak hos Fylkesmannen. Nå må kommunen lære av dette, mener Janne.

Farlig skoleveg

Virksomhetsleder Jakob Leon Storrø ønsker ikke å si om denne saken kan få virkning for andre.

– Jeg har ikke lest vedtaket fra Fylkesmannen ennå, og det er vanskelig å svare på, sier Storrø, som tidligere har sagt til Trønderbladet at kommunen og Fylkesmannen kan vektlegge skjønn litt forskjellig. Sakens kjerne er om skolevegen til Anna er «særlig farlig eller vanskelig», ut fra en sjetteklassings alder og modenhet.

Janne Kjøsen håper Fylkesmannens vedtak kan endre kommunens holdning når de skal behandle søknaden om sikringsskyss til neste skoleår.

– Jeg håper kommunen bruker fornuft og gir sikringskjøring om vinteren ut barneskolen. Skolevegen er den samme. Alle som går til skolen langs denne strekninga burde få kjøring til skolen, og det virker veldig tungvint at hver enkelt familie må søke, sier Janne.

Klok av skade

Søknaden om sikringskjøring ble sendt allerede i midten av august, for et halvt år siden.

– Jeg skal sette meg ned den dag i dag og forberede en søknad for neste skoleår, sier Janne, klok av skade og byråkrati.

Også virksomhetslederen synes det virker unødvendig at foreldre må søke hvert eneste år.

– Øker sannsynligheten for at Anna får innvilget vinterkjøring neste skoleår?

– Vi må holde oss til regelverket som er vedtatt. Hvis vi får korreksjoner fra Fylkesmannen kan dette endre kommunens behandling framover, sier Storrø.

– Er dette siste vedtaket en slik korreksjon?

– Det kan jeg ikke svare på før jeg får se Fylkesmannens begrunnelse, sier Storrø.

Anna får ikke gå

Familien Kjøsen våger ikke å la Anna gå til skolen langs fylkesvegen mellom Svorksjøen og Gåsbakken skole. Her er det 80-sone og to uoversiktlige svinger. Brøytekantene kan være høge, og gir ingen fluktmuligheter hvis en bil skulle komme for nær. Familien har samarbeidet med naboer om å kjøre Anna til og fra skolen. Forrige skoleår betalte familien for drosje, og Janne undersøkte om de kunne få tilbakebetalt noe av drosjepengene. Men svaret var nei, og dette ville nok ikke blitt annerledes i år heller, mener hun.

Fylkesmannen fikk klagesaken i begynnelsen av desember, og har brukt over to måneder på behandlinga. Forvaltningsloven opererer med en svarfrist på én måned. Fylkesmannen avslutter brevet til familien Kjøsen med en beklagelse over lang saksbehandlingstid.