Tirsdag blir det klart om Melhus formannskap støtter forslaget om at Melhus skal slutte seg til den kommende byvekstavtalen. Melhus og Midtre Gauldal er blant kommunene som er blitt invitert til å drøfte hvordan bilbruken både lokalt og inn mot Trondheim kan bli redusert. Forhandlingene skal ifølge tidsplanen, foregå fra april og utover, og så at byvekstavtalen behandles av Melhus kommunestyre i slutten av året.

Mer bilkjøring

Frykten hos stat og Trondheim kommune er at folkevekst vil føre til en eksplosjon i bilbruken, og at ny E6 mellom Melhus og Trondheim vil gjøre det enda mer attraktivt å kjøre bil. 23. januar var Lars Aksnes som leder styringsgruppa for Byutredningen hos Melhus formannskap der han pekte på at økt biltrafikk inn til Trondheim sentrum fører til at bussene blir hengende i samme kø. Aksnes sa da at sykkelsatsing gir lite reduksjon i bilbruken, og at det også er viktig å se på all den kjøringa som foregår i forbindelse med fritidsaktiviteter.

Rådmannen mener at Melhus kan stille krav for å bli med i en byvekstavtale som er en del av miljøpakke 4. Tidligere har statsråd Jan Tore Sanner (H) satt ned foten for krav om gjenytelse for å være med på en avtale om begrensning i bilbruken inn til byer som Trondheim. Melhus har luftet ønske om parkeringshus og pendlerparkering som gjenytelse.

Ønskeliste

Nå har rådmannen lagt fram ei liste over hva Melhus bør ha som momenter under forhandlingene om byvekstavtalen. Noen av forslagene har fått anslått pris, mens andre omtales som usikre kostnadsmessig sett.

Her er forslagene: Minimetro der 1–3 minibusser som går på strøm eller biogass, kjører til og fra Løvset samt Gimsøya og Varmbu. Passasjerene skal fraktes til skysstasjonen der de tar tog eller buss inn til byen. Dette har en anslått driftskostnad på 1,3 millioner kroner i år. Løvset har buss i dag, men brukerutvalget for kollektivtrafikk har fått en del klager på dårlig kommunikasjon.

Dessuten flere togavganger, og da gjerne hvert 15. minutt, bestillingstaxi på Hølonda og Hovin, nytt parkeringsanlegg i Melhus sentrum – anslått kostnad på 75 millioner kroner, innfartsparkering på Kvål, Ler og ved Udduvoll – anslått kostnad 450.000 kroner hver, sykkelparkering på Kvål, Ler, ved Udduvoll og sykkelhotell i Melhus sentrum. Sistnevnte er anslått å koste 6,9 millioner kroner.

Videre gang- og sykkelbru over Gaula til 70 millioner kroner, undergang under jernbanen i Melhus sentrum til 20 millioner kroner, gang- og sykkelvei Lerli-Kvammen til 5,4 millioner, gang- og sykkelvei Kvammen-Rødde til ni millioner kroner, gang- og sykkelvei Løvset-Kvammen til 7,2 millioner kroner, gang- og sykkelvei til Udduvoll til 16 millioner kroner, sykkelfelt i Melhusvegen til to millioner kroner, forbedringer for gående og syklende ved Melhus skysstasjon til tre millioner kroner og snarveiprosjekt til 200.000 kroner.

Parkeringsavgift og arealbruk

Politikerne oppfordres til å drøfte om parkeringsplasser foran rådhuset skal avgiftsbelegges, at Melhus sentrum får gågater, lokal bom ved Meeggen, færre parkeringsplasser på bakkenivå, mer restriktiv holdning til boligfelt uten kollektivdekning og gang- og sykkelveier, fortetting, at hele Melhus får en takstsone og at det blir felles billettløsning for buss og tog.

ORIENTERING: Lars Aksnes som er leder for styringsgruppa for Byutredningen, anbefalte formannskapet å gå for fortetting og mindre spredtbygd boligbygging. Foto: Gunn Heidi Nakrem
AVGANGER: Ett av kravene i forhandlingene kan være hyppigere togavganger. Foto: Gunn Heidi Nakrem