– Vi setter ikke inn den største styrken på grunn av været. Det har vært kaldt og snø lenge, og det er ikke ideelt for oss. Hvis det blir en lang vinter, blir det en hektisk sommer for oss, sier byggeleder Håvard Bidtnes i Statens vegvesen.

Mangler asfalt

En bit av ny E6 mellom Melhus og Trondheim skulle ha vært tatt i bruk av trafikantene, og flyttinga av trafikken ville ha vært nødvendig for det videre veiarbeidet siden dagens trasé hadde blitt frigjort. Bidtnes forteller at alt er gjort klart på E6-biten mellom Bjørgum i Melhus og Ekra i Trondheim. Imidlertid mangler noe asfalt i tilkoblingssonene, og den kan ikke legges før det blir plussgrader.

– Før vi kan legge om trafikken, er vi avhengig av mildvær og asfalt. Vi tillater ikke E6-trafikk på grus, og det er krav om fast dekke, sier Bidtnes.

Telen har slått ekstra godt ned i bakken i vinter, og Bidtnes forteller at noe arbeid blir skjøvet på til våren for å unngå skader som følge av tele.

Foto: Gunn Heidi Nakrem

Klettkrysset

Klettkrysset er et annet sted det er en utfordring som følge av gammeldags vintervær. Bidtnes opplyser at E39-trafikken skulle ha vært lagt om til sitt gamle løp, men at det også her trengs plussgrader for å få lagt asfalt.

Her kommer det et planfritt kryss med rundkjøring for E39-trafikken og lokalveien til Leinstrand og Byneset samt bussholdeplass. Trafikkmengden i den nye Klett-rundkjøringa vil bli redusert med 70–80 prosent, opplyser Bidtnes.

Da Trønderbladet var med Bidtnes på en tur i anleggsområdet, møtte vi arbeidsleder Ulf Gustav Wennberg fra hovedentreprenøren Peab.

–Det er bra å jobbe på dette prosjektet, men det er komplisert når det er så mange biler, sier Wennberg som er fra Sverige og bor i leilighet i Trondheim i anleggsperioden.

En annen strekning som nærmer seg åpning, er fra Bjørgum retning Melhus. Der bygges det støyvoll med gjerde utenfor gården til familien Jagtøyen.

NY BRU: På Klett bygges det ny bru der Røddevegen skal krysse over E6. Den nye løsningen vil bli mye sikrere enn den som var.

Nytt kjøremønster

Både i nordenden av E6 mot Melhus og i Storlersbakken har det vært en del trafikkulykker. Trafikanter kjører feil fordi de misforstår hvor veien går eller at de opplever at det er mørkt på veien på kveldstid.

– Vi har løpende reparasjoner og ukentlig statusgjennomgang av belysning. Eksisterende nett fra Melhus er dårlig, og vi har fikset på dette. På strekninga er det mange midlertidige anlegg, og det er fort gjort at lys faller ut, forklarer Bidtnes.

Bidtnes tror det er en fordel med sjeldne omlegginger fordi det gir folk muligheten til å bli kjent med nytt kjøremønster før det er nye omkjøringer.

Mye nytt

I nordenden blir avkjøringa til Melhus revet, og blir erstattet med en ny. Dagens E6 skal bli lokalvei som går parallelt med den nye E6 som får fire felt. Ved Jagtøyen blir det ny gårdsvei og nytt ledningsanlegg. Rundkjøringa på Klett blir endret, og Røddevegen får ny innpåkjørsel. Oppe i Storlersbakkan bygges det viltovergang. Den siste omlegginga i Storlersbakken er planlagt å skje sent i høst.

OMVISNING: Finansminister Siv Jensen (Frp) fikk i valgkampen omvisning på Ekrabrua med Melhus i bakgrunnen, av Almar Aronsen og Svein Soknes fra Statens vegvesen. T.v stortingsrepresentantene Lill Harriet Sandaune og Sivert Bjørnstad. Foto: Gunn Heidi Nakrem

Sikringa mot leirskred er ferdig i området for den nye veien, men det skal også sikres i en del av dagens E6. Før det kan skje, må trafikken legges om, forteller Bidtnes.

– Vi har flyttet mye leire. Sikring av bekker er ferdig, og vi har nå startet med sikring i Storlersbakken, forteller Bidtnes.

Elva Søra er lagt i rør på korte strekninger. I løpet av sommeren blir vannet ført over i et nytt bekkeløp. Ratebekken der anleggsarbeid skapte utfordringer for ørreten, har fått terskler og den siste finpussen skal gjøres sammen med Gaula fiskeforvaltning.

Om arbeidsskader

På hele E6-strekninga foregår det hektisk arbeid, og Bidtnes er glad for å kunne fortelle at arbeidet ikke har gitt noen skader som har ført til sykemeldinger.

– Det er like før vi passerer 500.000 timer uten skader, og det er unikt. Da blir det vel feiring med bløtkake, sier Bidtnes.

Overalt

Bidtnes mener det var helt korrekt å ha anleggsarbeid samtidig på hele strekninga i stedet for å ta etappe for etappe.

– Det ville ha vært komplett umulig å ta bit for bit, og det er ikke bare å ha på stein når en skal bygge vei. Vi graver ut masser ett sted som skal brukes et annet sted. Ettersyn fra vegvesenet sentralt på trafikkavvikling og skilting ga oss topp score, og det er ikke vanlig. Bilistene er tålmodige og vi har hatt veldig få henvendelser, forteller Bidtnes.

I løpet av året kan store deler av ny E6 med bruer og kryssløsninger være ferdig. Kontraktens frist er på vårparten neste år. Når det blir offisiell åpning og hvem som foretar snorklipping, har Bidtnes ikke fått noen melding om ennå.

– Det har vært stille fra politikerne, opplyser Bidtnes.