Helt siden 2014 har BaneNOR arbeidet for å få lagt ned en usikret jernbaneovergang på Lundamo, og nå nærmer dette seg realisering.

Mangler bom og lys

BaneNOR fremmer reguleringsplan for overgangen Sanden, og viser til at det har vært et høyt antall uønskede hendelser mellom tog og trafikk på denne overgangen. Overgangen har ikke bom eller lyssignal, men kan stenges med en manuell bom. Ved overgangen er det et gårdsbruk, og det er fiskevald i Gaula som er like ved.

For å få stengt overgangen Sanden, har BaneNOR planlagt å bygge en ny atkomstvei langs vestsida av jernbanen fram til en annen overgang. Sistnevnte er sikret med bom og lyssignal. Atkomstveien blir privat, men bekostes altså av BaneNOR. Bare på strekninga Lundamo sentrum-Horg kirke er det tre jernbaneoverganger, og to av dem er ikke sikret med bom og lys. Reguleringsplanen ble behandlet for andre gang av Melhus formannskap tirsdag, og.Rådmannen anbefalte formannskapet å vedta reguleringsplanen, og skriver i saksframlegget at trafikksikkerheten veier tyngre enn tap av dyrkamark. Formannskapet vedtok reguleringsplanen.

Søberg

I Melhus er det en rekke jernbaneoverganger, og BaneNOR mener at flere av dem burde ha vært sikret bedre. Overgangen på Søberg ser det imidlertid ut til at Melhus kommune må bygge dersom kommunen skal sette opp 18 boenheter for vanskeligstilte. For å komme til boligene, er det ikke nødvendig å krysse jernbanen. Kommunen eier tomta der boligene er planlagt satt opp, og er blitt svært forsinket i byggeplanene.

Men de planlagte boenhetene er med på samme reguleringsplan som boliger på motsatt side av jernbanen. BaneNOR mener at selv om jernbaneovergangen på Søberg har lyssignal og bom, kan det ikke tillates flere boliger i området før det bygges ny overgang.

BaneNOR klaget

Melhus kommune ga seg selv dispensasjon fra reguleringsplanen for å kunne bygge boligene uten å bygge ny overgang, og formannskapet vedtok i februar at kommunen skulle betale inn 450.000 kroner til et fond øremerket planfri kryssing av jernbanesporet. Det godtok ikke BaneNOR (Jernbaneverket) som klaget til Fylkesmannen. BaneNOR har opplyst til Fylkesmannen at selv om kommunens boliger ikke fører til kryssing av dagens jernbaneovergang, kan boligene føre til økt trafikk på jernbanesporet og dermed fare for tragiske hendelser.

Fylkesmannen mener at kommunens vedtak om å gi seg selv dispensasjon, lider av saksbehandlingsfeil og feil rettsanvendelse, og at vedtaket derfor er ugyldig. I høst opplyste virksomhetsleder Morten Børseth i Melhus kommune til Trønderbladet at kommunen nå jobber med å få bygd planfri kryssing av jernbanen. I budsjettet for neste år har politikerne satt av 32,55 millioner kroner til boliger for vanskeligstilte.

Under formannskapsmøtet kommenterte flere politikere brevet fra Fylkesmannen. Politikerne og deriblant Mikal Kvaal (H), murret over brevet fra Fylkesmannen, men kom fram til at kommunen må jobbe videre med plan b om å være med på et spleiselag for en planfri kryssing av jernbanen.