Støren stasjon har vært et viktig stoppested siden Størenbanen åpnet for over 150 år siden, og mange ulike togmodeller har passert stasjonen. I vårt bildearkiv fant vi et bilde av disse to togene.

Fra 1983 eller 1984

Sveia, en mann som er kjent for sin store interesse for tog, skriver dette om togbildet:

Fotoet fra Støren stasjon nederst på side 30 i «Trønderbladet» fredag 17. november 2017 er tatt enten i 1983, 1984 eller 1985, men ettersom det tydeligvis ikke er tatt vinterstid, kan vi trolig snevre inn dateringen ytterligere og utelukke år 1985.

Gitt bort i 2003

Lokomotivet i ekspresstoget Trondheim-Oslo i spor 1 er lok El 17.2223. Dette ble levert til NSB 24. september 1982, og ble utrangert i juni 2003. Det ble i juni 2003 gitt som gave fra NSB til Norsk Jernbanemuseum og således tatt vare på. Det er rett nok ikke utstilt, men oppbevart for bevaring.

Trakk Sommertoget

Det var de dieselelektriske lokene av type Di 4 (som lok Di 4.654 som trakk Sommertoget til Støren i sommer) og de elektriske lokene av type El 17 som NSB tok i bruk henholdsvis i 1981 og 1982. Av den sistnevnte typen fikk NSB etter hvert 12 stykker. Disse ble de første årene brukt i ekspresstog, på Dovrebanen og etter hvert også på Sørlandsbanen.  De siste årene gikk de i tog på Flåmsbana og i persontogskifting i Oslo. To av lokene er bevart: El 17.2230 er på Flåmsbanemuseet, mens Norsk Jernbanemuseum på Hamar har El 17.2223. Den ene fronten fra El 17.2231 er dessuten satt opp i tilknytning til en bygning på Flåm.

Ble 46 år

Det elektriske motorvognsettet i spor 2 på bildet er av type 65 og ble brukt i lokaltogene Trondheim-Støren-Trondheim.  Motorvogna er BM 65.32, som ble overført godt brukt til Trondheim distrikt og lokaltrafikken på Størenbanen den 15. april 1983 og var her fram til 1985, da den for første gang ble utrangert den 7. februar 1985. Den var så en periode hos Norsk Jernbaneklubb Toggruppen. Den ble deretter tatt inn i trafikken igjen hos NSB og gikk i Østlands-området fram til endelig utrangering den 1. juni 1988. Den var da 46 år gammel. Den ble nemlig satt i drift 24. mars 1942.

En vogn av samme type – BM 65.24 – er i dag tatt vare på, forteller Sveia. - Den tror jeg står i Lokstallen på Kongsberg.  BM 65.24 har også en driftstid på Størenbanen. Den ble brukt her den siste tida den var i bruk hos NSB. Den gikk på Størenbanen i ni år – fra den ble overført til Trondheim distrikt 1. juni 1976 og fram til juni 1985. Den forlot Trøndelag for godt da den gikk sørover i et ekstratog 11. juni 1985. Denne ble som ny prøvekjørt 17. mai 1941 (!) og satt i drift 18. august 1941 og ble utrangert 10. september 1985, avslutter Hans-Ole Sveia.

Fraktet togpendlere

Også Kjell Berntzen, overkonduktør på Trønderbanen, har opplysninger om bildet: Han skriver dette i en epost til avisa:  I spor 1 , altså nærmest stasjonen står det et tog med EL.17-lok . Denne loktypen ble satt i trafikk i 1982. Sannsynligvis er dette ettermiddagstoget til Oslo. Ser at klokka er 16.25.

I spor to står det et El. 65 motorvognsett. Disse gikk mellom Støren og Trondheim, og var i bruk mellom 1975 og 1984 .Ett av disse ble bl.a. ødelagt i togulykken på Nypan i 1981. ( "Nypan ulykka ") for de som husker den.

Motorvognsettet er nok klar for kjøre mot Trondheim tenker jeg, etter å ha fraktet togpendlere oppover  til Støren.

Bildet er nok fra 1982, 1983 eller kanskje 1984. skriver Kjell Berntzen fra Søreggen på Melhus.