– Brua blir ferdig reparert i midten av neste uke. Reparasjonen har tatt unødig lang tid, sier avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen.

Nedsatt hastighet

I midten av september skrev Trønderbladet om at hastigheten på Gaulabrua på E6 på Støren var blitt satt ned til 50 km/t fordi brufugene hadde gått i stykker. Da fortalte byggeleder Per Olav Krogstad i Statens vegvesen at fugeskadene var blitt oppdaget av ansatte i vegvesenet i sommer, og at det var nødvendig med nedsatt hastighet for å unngå ytterligere skader på brua. Når farten var høy, spratt brufugene opp. Metallbiter falt ut og disse kunne treffe kjøretøy.

Fuger sitter i overgangen mellom veien og brua, og vegvesenet har lagt på asfalt som midlertidig tiltak. Sist helg var det lagt på så mye asfalt at det var nærmest fartshumper i bruendene.

Lang bestillingstid

– Vi var ikke klar over at det var så lang bestillingstid, og det ble nok bestilt for sent i høst. Fugene er ikke hyllevarer, og skal tilpasses den enkelte brua. De leveres av et norsk firma, sier Solvi.

Solvi peker på at Gaulabrua er over 20 år gammel, og har hatt jevn trafikk og mye tungtrafikk.

– Fuger er en typisk slitasjedel, og det er vanskelig å forutse hvilket år de må skiftes ut, sier Solvi.

Del av brufuge som løsner ved stor hastighet over brua. Foto: Statens vegvesen