- Saken fikk ikke det utfallet vi håpet på og det vi jobbet for, sier Einar Gimse-Syrstad, gruppeleder for flertallsgruppa og leder i Melhus Arbeiderparti.

Fra ja til nei

Tirsdag kveld ble det klart at det ikke er flertall for Lerkrysset likevel, og kommunestyret vedtok med 19 mot 18 stemmer at Nye Veier kan sløyfe Lerkrysset. For ei uke siden var det flertall i formannskapet for Lerkrysset, men så snudde Kristelig Folkeparti. Under kommunestyret stemte bare Arbeiderpartiet og Melhuslista for Lerkrysset, og både Høyre og Kristelig Folkeparti fra flertallsgruppa snudde ryggen til "ordførerpartiet".

- Dette er bare å ta til etterretning, og en kan ikke være skuffet over alt. Uansett får vi det viktigste som er at vi får en vei nå. Det er opp til Nye Veier at de gjør det de lover, sier Gimse-Syrstad.

Nye Veier la fram en tidsplan under orienteringa for Melhus kommunestyre der ambisjonen er å starte med Melhus sentrum-Kvål i 2019, og så følge opp med de øvrige strekningene. Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier sier at selskapet har som mål å være ferdig med E6 sør innen 2030.

Om omkamp

Ordfører Gunnar Krogstad (Ap) sa i debatten at saken denne gangen handlet om en henvendelse fra Nye Veier om å redusere kostnader, og at reguleringsplanene kommer senere.

- Vi har egentlig ikke ønske om å drive omkamper, og det er ikke flertall for krysset. Hvis vi tar en omkamp på dette, er det garantert at veien blir forsinket, sier Gimse-Syrstad.

Gimse-Syrstad er forundret over at Arbeiderpartiet ikke fikk oppbacking fra andre partier enn Melhuslista.

Paradoks

- Det er litt paradoksalt at tidligere kjempet de fleste partiene for denne veiløsninga. De sier nå at det handler om hensyn til jordvern. En skulle tro at jordvernet var like aktuelt da vi vurderte Lerkrysset forrige gang. Hvorfor enkelte partier gir en annen vurdering av dette nå, er opp til partiene å svare på, sier Gimse-Syrstad.

Flere har reist spørsmålet om hvorfor Melhus Arbeiderparti ikke har bøyd seg for presset utenfra og deriblant fra partikolleger og om det egentlig har handlet om en kamp mot Nye Veier.

- Dette er ikke en kamp mot Nye Veier. Da vi startet med dette veiprosjektet, var tanken at E6 skulle være en gjennomfartsvei og til nytte for innbyggerne. Hvis hensikten hadde vært at dette skulle være en ren vei for gjennomfart, kunne det ha vært at en ville ha valgt en annen veilinje, mener Gimse-Syrstad.

Gimse-Syrstad mener at Melhus nå ikke risikerer å bli en gjennomfartskommune selv om Lerkrysset forsvinner.

- Vi får et helhetlig kryss på Skjerdingstad og på Hovin. Dette er en nedskalering av det kommunestyret omtrent enstemmig vedtok, sier han.

Videre politisk samarbeid

Når det gjelder splittelsen i flertallsgruppa, mener Gimse-Syrstad at den ikke vil få følger for det videre samarbeidet i flertallsgruppa.

- Jeg ser ikke at vedtaket om Lerkrysset skal ha følger for samarbeidet. Det var klart fra starten av at det ville være saker der vi er uenige, forklarer Gimse-Syrstad.