Lastebiler er stadig på farten for å frakte ut masser, og snart står den midlertidige brua over Sokna ferdig slik at lastebilene slipper å kjøre på E6 gjennom Soknedal sentrum. Nå er det ikke lenge før den første salva for Soknedalstunnelen fyres av. I Soknedal er E6-bygging mer enn politiske lovnader.

Framgang

Assisterende prosjektleder Idar Lillebo i Statens vegvesen kan fra dag til dag se at bygging av den 6,5 kilometer lange E6-strekninga med ei kostnadsramme på 1,7 milliarder kroner, setter merkbare spor i Soknedal.

– Den midlertidige brua er så å si i drift. Med den unngår en mye transport gjennom Soknedal. Mye masse må tas ut før en kan sprenge i fjellet. Overskuddsmasse som ikke er egnet for deponiet på Hovin, blir kjørt til Bjørset, forteller Lillebo.

Soknedalstunnelen er på 3,6 kilometer, og utgjør dermed over halvparten av denne E6-strekninga. Før utsprenging av fjell tar til på nyåret, er det mye som skal gjøres. Masser skal ut fra tunnelinnslagene, og det er altså bygd ei midlertidig bru. I Soknedal er det ikke kvikkleire, men morenemasser fra istida. Dessuten er det hogd betydelig mengde skog. Gyteperioden i elevene var fram til 11. november, og den måtte avventes før anleggsarbeid som berører elver, kunne ta til.

– Vi skal starte arbeidet med Soknedalsbrua og Vindalslibrua, og da blir det pæling. Noe av fundamentet for Soknedalskrysset er blitt støpt, forteller Lillebo.

30 entreprenører

AF Gruppen fikk oppdraget med å bygge denne E6-strekninga, og veibygginga gir effekt også for andre entreprenører.

– Med stort og smått er rundt 30 entreprenører i sving, opplyser Lillebo.

For tida er rundt 88 personer fra entreprenørene og rundt 12 fra Statens vegvesen engasjert i anleggsarbeidet. To av dem er prosjektøkonom Mathias Fett fra AF Gruppen og prosjektingeniør Magnus Strand fra AF Gruppen. Strand bor i Malvik, og kjører derfra og til Soknedal på jobb.

– Det er fint for AF Gruppen å ha et så stort prosjekt i Midt-Norge, sier Strand.

Mathias Fett er blitt innlosjert i hytte, og skal snart inn i boligriggen på Støren.

Skuelystne

E6-bygginga er godt synlig, og tiltrekker seg også skuelystne. Ved Soknahall står en kar og kikker opp mot lia der gravemaskinene graver seg innover. Mannen vil ikke navngis eller avbildes, men sier at han synes det er interessant å følge med på de store endringene.

– Det er jevnt tilsig av folk som vil ta opp ting, og vi er takknemlig for at folk kommer innom anleggskontoret i stedet for at de holder på ting som for eksempel kunnskap om ledninger, sier Lillebo.

Vegvesenet skal sette på rystelsesmålere på bygninger i sør før salver går av. Fylkesveg 651 ble gjenåpnet på lørdag.

Denne strekninga får 80-sone i tunnelen og 90 ellers, og Lillebo sier at det ikke er teknisk mulig på grunn av topografien i Soknedal, å ha 110-sone.

– Vi har hatt løpende dialog med Nye Veier om fartssoner, og Nye Veier sier at de vil ha 90-sone på tilstøtende strekninger, opplyser Lillebo.