– De tar ikke innover seg at hvis de vil ha tidlig oppstart på E6, må Lerkrysset bort. Vi kan ikke få begge deler, sier Hans Petter Øien Kvam, leder for Næringsforeningen i Trondheimsregionen, avdeling Melhus (NiT).

Kan være flertall

Melhus Arbeiderparti har vedtatt at partiet ønsker å beholde Lerkrysset, og hovedargumentet er å unngå at Ler sentrum opplever det samme som Søbergdalen der hundrevis av lastebiler daglig kjører gjennom boligområdet. Fra før er det kjent at Høyre og Fremskrittspartiet ønsker at Lerkrysset utgår. Dersom flere av partiene fra opposisjonen slutter seg til Arbeiderpartiets ønske om å beholde Lerkrysset, er det flertall for Lerkrysset.

Rådmannen har anbefalt formannskapet som møtes tirsdag, å stemme for å beholde Lerkrysset, og Øien Kvam synes saksframlegget til rådmannen er påfallende likt med Melhus Arbeiderpartis uttalelse om Lerkrysset.

Midtre Gauldal

– Det handler om å se seg selv i et større perspektiv. E6-prosjektet er viktigere enn et lokalt veikryss. For oss som bor lenger opp i dalen, er det ekstremt viktig at veibygginga kommer i gang. Melhus Arbeiderparti kan ikke sette en stopper for utviklinga oppover dalen. Næringslivet har ventet lenge nok, sier Aina Midthjell Reppe, leder for NiT Midtre Gauldal.

Ja takk

I fredagsavisa skrev Trønderbladet om at Nye Veier tar i bruk Ole Brumm for å beskrive melhuspolitikere som sier ja takk både til tidlig byggestart for E6 og til Lerkrysset. Det var under frokostmøtet til NiT Melhus at utbyggingssjef Lars Bjørgård fra Nye Veier avsluttet orienteringa om ny E6 fra Melhus til Ulsberg med å vise et bilde av Ole Brumm og et fareskilt. Bruken av Ole Brumm kom overraskende på Øien Kvam, men han forstår at Nye Veier nå føler at det er på vippen om Lerkrysset blir beholdt eller ikke.

Nye Veiers spareplan skal først behandles i formannskapet og deretter går saken til kommunestyret. Nye Veier som tidligere omtalt, stilt ultimatum og sier at dersom det skal bli byggestart i Melhus i 2019, må 20 prosent av kostnadene på hele E6-prosjektet spares inn. Ifølge prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan er samfunnsnytten for lav. I tillegg skal kostnadene med å bygge firefelts motorvei på nesten hele strekninga samt øke farten til 110, bakes inn. E6 Melhus-Ulsberg er anslått av Statens vegvesen å koste drøyt 16 milliarder kroner, og Nye Veier vil ha vekk 3 milliarder kroner.

Leder i NiT Melhus fagråd, Dag Runar Båtvik, har forståelse for at det er et ønske om å beholde Lerkrysset, men han mener han mener det er kommet et tydelig signal fra Nye Veier.

- Vi har jobbet med veibygging i flere år, og vi føler at vi begynner å kjenne smaken av ny vei. Næringslivet har kjempepositiv erfaring med E6 Soknedal. Hvis vi skal komme i gang i 2019, må vi dessverre si fra oss Lerkrysset, sier Øien Kvam.

Øien Kvam mener byggestart i 2019 kan få stor betydning for utvikling av Hofstad næringspark. Ifølge Nye Veier vil E6 Melhus-Ulsberg bli delt i tre entrepriser, og den første vil være E6 Melhus-Kvål. Deretter skal det ifølge Nye Veier, bli etappevis utbygging.

Nye Veier vil spare også i Midtre Gauldal og Rennebu, og Midthjell Reppe sier at hun ikke har fått signaler om annet enn at innsparingsforslagene er godtatt.  En innsparing av kryss på Støren, mener hun er helt uaktuelt fordi Støren har avkjøring til fylkesveg 30 i retning Røros.

Trønderbladet har spurt Melhuslista om hva de vil stemme under tirsdagens formannskapsmøte, og Tore Johansen viser til at partiet først skal ha gruppemøte. Det skjer i dag mandag. Lederen i Melhuslista, Sigmund Gråbak, er inhabil fordi han bor og har næring på Ler.