Distriktssjef i Posten, Kristin Syrstad, sier kundene har vært veldig fornøgde med den tidligere lokaliseringa ved Coop Extra. Hun sier det blir som å hoppe etter Wirkola når Rema 1000 Melhus Torg overtar Post i butikk. I sju år har Coop Extra betjent Postens tilbud, men nå er det slutt. Torsdag morgen var det klart for åpning på Rema-butikken litt lenger sør i Melhus sentrum.

– Det blir bra her, og vi har fått en fin løsning, rett ved inngangen. Størrelsen på lokalet er det samme som før, og tilbudet blir også likt. Her blir det åpent én time lengre på lørdager enn før. Nytt er også et rullebånd for pakker med sjølbetjening, sier Kristin Syrstad.

180 postbokskunder fikk nye nøkler torsdag morgen, og distriktssjefen vil bidra med opplæring til de ansatte i to uker framover.

Delte meninger

– Hvilke reaksjoner har dere fått på flyttinga?

– Det har vært begge deler. Folk har vært kjempefornøgde med Coop Extra, så vi har hatt noen henvendelser fra misfornøgde kunder. Mange synes det er uvant i begynnelsen, og litt skummelt med endringer. Men vi har tro på at dette blir bra, sier Kristin Syrstad.

I 2015 ble Coop Extra på Melhus ble kåret til distriktets beste «Post i Butikk».

Rema 1000 Melhus Torg ga Posten et bedre økonomisk tilbud enn Coop Extra i det nye anbudet. Når de i tillegg kunne oppfylle Postens krav ble det klart for flytting, for snart ett år siden. Hvilke priser som lå inne i anbudet vil verken Posten eller Rema 1000 offentliggjøre, og heller ikke Coop Midt-Norge.

Betyr mye for Rema

Kjøpmann Kristian Lorvik stilte med kake og kaffe på åpningsdagen. Posten pleier ikke å markere slike flyttinger, da det ifølge Kristin Syrstad kan bli oppfattet feil hos dem de flytter fra. Avtalen med Rema 1000 Melhus Torg har en varighet på fire år, med en rett på fornyelse i ytterligere tre år.

Lorvik sier Post i butikk betyr et stort pluss for dem og en ny hverdag.

– Når folk er på Posten er det naturlig at de handler her. Vi regner med en ganske stor omsetningsøkning, men hvor mye er vanskelig å si. Vi er veldig spente, og dette betyr mye for oss, sier Lorvik.

Han sier at for de ansatte betyr det mer varierte arbeidsdager. Én person er allerede ansatt som ny, og Lorvik mener de kan ha behov for ytterligere en stilling for å betjene Post i butikk. Seks ansatte ved Rema-butikken får nå opplæring.

Kunne ikke gå lavere

Butikksjef Vebjørn Skjærvold ved Coop Extra sier de ga en pris på å drive Post i butikk videre som var så låg som de maktet.

– Vi har innfunnet oss med situasjonen. Vi har svært dyktige ansatte som har betjent Post i butikk, og er glad for at kundene fortsatt får møte disse i butikken, sier Skjærvold.

Ingen ansatte mister jobben, men én person blir pensjonist, en kvinnelig ansatt som fulgte med fra postkontoret som lå i Coop sine lokaler fram til 2010.

– Regner dere med nedgang i omsetninga?

– Ikke nevneverdig. Vi er markedsleder på dagligvarer i Melhus, og det skal vi fortsatt være, sier butikksjefen.

De ledige lokalene er nå annonsert for utleie. Ønsket er å få inn en butikk som kan utfylle tilbudet ved senteret.