Under et møte ordfører Gunnar Krogstad (Ap) var på onsdag med Nye Veier, kom det fram at strekninga Klett-Kvål kan få 110-sone. Krogstad forteller at han tok opp at det vil bli varierende fartsnivå når det blir 110-sone på store deler av strekninga fra Ulsberg til Skjerdingstad, og så 100-sone videre mot Storlersbakkan.

Ønsker 110-sone

Som tidligere omtalt ønsker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at det skal være 110-sone og fire felt i mest mulig grad på E6-strekninga mellom Melhus og Ulsberg. Statens vegvesen bygger imidlertid for to felt og 90-sone i Soknedal. Ifølge statsråden og Nye Veier vil økt hastighet på veien øke samfunnsnytten, og dermed få E6 Melhus-Ulsberg høyere opp på prioriteringslista.

Ulike aktører bygger E6 mellom Trondheim og Ulsberg. Som kjent bygger Statens vegvesen E6 mellom Tonstad i Trondheim og Jaktøyen i Melhus, mens Nye Veier er tildelt utvidelse av E6 Melhus til fire felt. Nye Veier er tildelt strekninga Skjerdingstad-Ulsberg bortsett fra E6 Soknedal, som Statens vegvesen har ansvaret for.

Utvider til Kvål

Nye Veier er i gang med å se på reguleringsplaner for den E6-strekninga de er tildelt. I stedet for en bråstopp ved Skjerdingstad for reguleringsplanen for E6 Melhus som skal utvides til fire felt, har Nye Veier varslet melhusordføreren at reguleringsplan-strekninga vil gå fra Jaktøyen og helt fram til rett sør for Kvål sentrum.

Bilister opplever daglig og da spesielt fredager og søndager, at det er saktegående kø på E6 Melhus og ofte forbi Kvål.

– Kvål er en flaskehals, og da spesielt på grunn av lyskrysset, sier Krogstad.

Søberg

Signalet Nye Veier har gitt, er at de vurderer å starte E6-bygginga i nord. En årsak er muligheten til å utbedre situasjonen for beboerne på Søberg som har hundrevis av lastebiler gjennom boområdet fordi det mangler ramper på E6.

Beboerne trodde de var kvitt mye av gjennomgangstrafikken etter at E6 ble lagt utenom Søberg, men så ga økende næringsvirksomhet i området mye lastebiltrafikk fordi sjåførene på vei nordover ikke kommer seg ut på E6.

– Forslaget fra Nye Veier er at det blir et delt kryss i sørenden av E6 Melhus. De sørvendte rampene skal bygges litt sør for Hofstad næringspark og de nordvendte rampene nord for næringsparken. Da unngår de å berøre Hofstadkjela, forteller Krogstad.

Utbyggingssjef Lars Bjørgård i Nye Veier sier til Trønderbladet at arbeidet med reguleringsplanene starter i høst. Nye Veier planlegger å ha et folkemøte i Melhus i oktober, og har allerede hatt et folkemøte på Støren.