– Nye Veier får ikke til å spare inn 20 prosent uten å ta vekk Ler-krysset. Det må gå an å føye seg litt for å få en vei til flere milliarder kroner, sier stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad (Frp).

Angriper ordføreren

Bjørnstad reagerer sterkt på at ordfører Gunnar Krogstad (Ap) vil beholde Lerkrysset slik ordføreren har framholdt ved flere anledninger.

Under et åpent møte Melhus Arbeiderparti arrangerte torsdag i forrige uke, gikk melhusordføreren hardt ut mot Nye Veier som vil ta vekk Lerkrysset for å spare drøyt 400 millioner kroner.

Bjørnstad mener at melhusordføreren har fått gjentatte beskjeder om at innsparing må til.

– Jeg synes det er oppsiktsvekkende at en ordfører i en så sentral kommune setter E6-prosjektet i fare. Dette utkrystalliserer seg som et valg 11. september om vi vil ha E6 eller ikke. Nye Veier sier at de vil kunne bygge veien ferdig i 2027 eller 2028 om prosjektet optimaliseres, sier Bjørnstad.

– Valgkamp

Melhusordfører Krogstad mener at Fremskrittspartiet driver valgkamp når de går ut mot ham.

– For oss i Melhus kommune er det viktig at vi ikke gjør dette til en valgkampsak. Jeg har ennå ikke fått en forklaring på at det blir en forsinkelse på åtte år på grunn av Lerkrysset. Dette opp-lever jeg som et utidig press mot både lokalpolitikere og innbyggere i kommunen. Jeg finner meg ikke i at sentrale myndigheter kommer og forteller hvordan vi i Melhus skal gjøre det. Melhus Arbeiderparti har ikke tatt stilling til om vi skal insistere på Lerkrysset, sier Krogstad.

Nasjonal transportåre

Stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten (H) og stortings-kandidat Guro Angell Gimse (H) er klar på at det er riktig å ofre Lerkrysset, og de mener at dagens E6 som blir lokalvei, blir en god løsning på Ler.

– E6 er en nasjonal transport-åre, og jeg er helt sikker på at det blir ei god løsning for alle, sier Aarbergsbotten.

For fire år siden lovte Høyre at ny E6 skulle stå ferdig i 2021, og Høyre forklarer forsinkelsen med at E6-prosjektet er blitt noe helt annet med ny E6 fra Melhus til Ulsberg.

–Vi har fått et helt nytt konsept. I 2013 snakket vi om gradvis utbygging, og i den gamle Nasjonal transportplan skulle veien være ferdig i 2032. Nå får vi en gjennomgående motorvei fra Ulsberg til Åsen, og denne er uavhengig av statsbudsjettet. Se bare på E6 Soknedal som er blitt skjøvet som en salami på brødskiva, og nå får vi hele pølsa, sier Aarbergsbotten.

Gimse mener at folk må akseptere at en ikke får alt, og at det nå er viktig å unngå at E6 ikke blir ferdig før i 2035.

Ny E6 vil bedre forholdene for dem på Søberg, poengterer Gimse.