– Nye Veier foreslår en annen E6 enn det Melhus Arbeiderparti har sett for seg. Et stort flertall i Melhus kommunestyre vedtok å beholde Ler-krysset etter at statsråd Jan Tore Sanner sa nei til krysset på Lundamo, sier Einar Gimse Syrstad (Ap), gruppeleder for flertallsgruppa i Melhus kommunestyre.

Åpent for alle

24. august arrangerer Melhus Arbeiderparti åpent møte i kommunestyresalen der utbyggingssjef Lars Bjørgård fra Nye Veier, er invitert til å komme for å orientere om spareplanene.

– Vi ønsker å høre hva folket mener. Nye Veier foreslår en ganske stor endring av veiprosjektet, sier Gimse Syrstad.

Trønderbladet skrev i juni om at utbyggingssjef Bjørgård fra Nye Veier kom til Melhus formannskap for å orientere om at Nye Veier vil spare millioner på å kutte ut Ler-krysset, beholde ett av dagens tunnelløp på Støren i den nye Størentunnelen og endre på den vedtatte veilinja ved Buvatnet i Rennebu. Innsparing av Ler-krysset vil ifølge Nye Veier, tilsvare 400 millioner kroner.

Dessuten bebuder Nye Veier at bruer skal gjøres kortere, og at det sees på annet som kan spares inn. Å gå ned til to felt og 90-sone, er ikke et innsparingstiltak ifølge Bjørgård. E6-strekninga Melhus-Ulsberg er anslått til å koste rundt 16 milliarder kroner, og Nye Veier har som mål å spare inn 20 prosent.

Hvis politikerne ikke aksepterte innsparingene, må ny E6 mellom Melhus og Ulsberg vente til 2035, forklarte Bjørgård. Da Trønderbladet spurte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) da han i juni var i Soknedal om dette, mente statsråden at lokalpolitikerne må akseptere innsparinger.

Trafikk på gammelveien

– Ny E6 uten kryssløsning blir fort en vei som ikke kan benyttes for intern kjøring. Mye av trafikken vil bli på gamle E6 som sikkert blir nedklassifisert til en fylkesvei. Vi har sett for oss en E6 der folk kan forflytte seg raskt internt, og kryssløsning vil ha betydning for utvikling av tettstedene, sier Gimse Syrstad.

Gimse Syrstad mener at utspillet om at ny E6 ikke står ferdig før i 2035 og ikke 2027 slik samferdselsministeren har sagt, gir ultimatumfølelse.

Svarteper

– Jeg hører hva statsråden sier om at E6 skal være ferdig i 2027, men det hjelper ikke når regjeringa har gitt makta til Nye Veier. Hvis det er slik at det kuttes her og der i alle veiprosjektene, kan det umulig være slik at alle rykker opp, sier Gimse Syrstad.

Han mener at Melhus blir sittende igjen med svarteper ved at kommunepolitikerne har godtatt å droppe Ler-krysset og fortsatt er på nest siste plass på prioriteringslista til Nye Veier.

Samarbeidspartneren Høyre har gått ut og sagt at det kan føre til utsettelser om Melhus tar opp kampen mot Nye Veier.

– Arbeiderpartiet og Høyre er to ulike partier, og vi samarbeider godt ellers. Jeg ser ikke noe problem i at vi er uenige, og det må det være rom for i et slikt samarbeid, mener Gimse Syrstad.

Einar Gimse Syrstad.