- Vi har fått inn flere gode tilbud både fra norske og utenlandske firma, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

Anbudssystemet

Anbudsfristen for E6 Soknedal var 27. juni, og fristen var utsatt etter at potensielle anbydere bad om endret frist.

- Hvor mange tilbud vi har fått, kan vi ikke gå ut med fordi det kan ha påvirkning på markedet, sier Johnsen.

Statens vegvesen har ikke kjørt prekvalifisering av firma for oppdraget som er verdt bortimot en milliard kroner.

I stedet har vegvesenet et tokonvoluttsystem. Anbyderne har lagt selve pristilbudet i den innerste konvolutten, og den har vegvesenet ennå ikke åpnet. Den ytterste konvolutten inneholder opplysninger om firmaet oppfyller kvalifikasjonskriteriene. Disse går på gjennomføringsevne, organisering og byggetid. Prosjektleder Johnsen forteller at vegvesenet vil ringe rundt til personer som har hatt med anbyderne å gjøre for å sjekke om firmaene er egnet. Deretter blir det laget en rangering, og så kommer prisen inn i bildet.

- Det er ikke sikkert vi velger det firmaet med lavest pris fordi alt vil avhenge av hvordan firmaet har kommet ut i den første rangeringa, sier Johnsen.

Johnsen vil ikke gå ut med hvor mange anbud som er kommet inn, og viser til at det kan påvirke markedet.

Vegvesenet skal innlede forhandlinger med det firmaet som velges ut, og denne delen håper Johnsen kan være ferdig rundt 10. juli. Så er det lagt inn en klageperiode og en fire ukers samhandlingsperiode. Byggestart er antatt å bli i september eller oktober.

Samferdselsministeren kommer

Synlige spor i terrenget er det allerede fordi skogrydding er startet og det er kommet opp en brakkerigg i Soknedal sentrum. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kommer til Soknedal torsdag ettermiddag for å ta spadestikket for det nye toplanskrysset ved Sokna i Soknedal sentrum.

Les også: Frp-statsråden om bompenger

Før statsråden kommer til Soknedal, skal han ha et stopp på Klett der han skal se på området som er avsatt til det nye kollektivknutepunktet. På Klett har vegvesenet planer om å bygge ny vektstasjon ettersom vektstasjonen på Sandmoen må flyttes.

Dessuten kan den nye politistasjonen bli bygd på Klett, opplyser Johnsen.

Kjører i amerikaner fra Ler

Etter stoppet på Klett kommer statsråden til Ler der han setter seg bak rattet på Pontiacen til Rolf og Lisbeth Tiller fra Melhus Fremskrittsparti. Solvik-Olsen ble svært begeistret for amerikaneren under et stopp på Skjerdingstad for to år siden. Da gned han seg i hendene på vei bort til bilen, og skinte som ei sol da han fikk sette seg inn i bilen før han skulle dra videre.

I mai presenterte prosjektledelsen seg. F.v. kommunikasjonsrådgiver Lars Erik Sira, assisterende prosjektleder Idar Lillebo, prosjektsekretær Lise Berre, byggeleder tunnel Arild Grande, prosjektleder Harald Inge Johnsen, byggeleder konstruksjon Geir Skjold-Johnsen, bak kontrollingeniør konstruksjon Tore Krokann, HMS-rådgiver Margot Lynum, kontrollør tunnel Kai Klypen, kontrollingeniør tunnel Hans Einersvold, grunnerverver Lars Verkland, ingeniørgeolog Anders Aal og byggeleder vei Per Randen. Foto: Gunn Heidi Nakrem