I Sør-Trøndelag tingrett har professor Arne Aalberg fra NTNU i dag onsdag forklart retten at en mulig forklaring på hva som startet storbrannen hos Trondheim Bil-Demontering, var at en av tankene med bensin forflyttet seg noen centimeter og deretter skled ned fra reolsystemet.

Melketanker

Bensin var lagret på melketanker, og en av de ansatte bygde reolsystemet inne i tankhallen. Professoren som er sakkyndig i retten, omtalte reolsystemet som en litt på sparket-løsning som en ingeniør ikke ville ha utført. Tankene lå i to etasjer, og professor Aalberg tror at den ansatte glemte å sveise fast en av tankene. De andre tankene var sveiset fast. Aalberg har ikke slått fast en endelig konklusjon av hva som kan ha startet brannen, men har lansert forklaringer. En av dem er at en tank kan ha forskjøvet seg.

Forflytting

Selv en så liten forflytting som fem centimeter, kunne få store konsekvenser ifølge den sakkyndige. Tanken som ikke var sveiset fast, gled framover av ukjente årsaker. Aalberg luftet tanken om rystelser i hallen. Da tanken skled framover, løsnet en slange som forbandt to tanker sammen og bensin lekket ut.

Professor Aalberg har også opplyst at det er utført flere sveiser, og at en av sveisene gikk av. Ifølge Aalberg var reolsystemet dimensjonert for paller, og skulle være sterk nok for tankene med bensin. Den sakkyndige mener at sveisinga ikke var fagmessig utført.

Ifølge flere vitner var det sluk i rommet. Ansatte har fortalt at de fikk lov til å tappe bensin til egen bil.

Ansatt Håvard Lystad fortalte i retten i går at han hørte et dunk og løp inn i tankrommet sammen med en annen ansatt. Der forsøkte han å stoppe lekkasjen, men måtte gi opp. Lystad ble meget alvorlig brannskadd. I retten i går fortalte han at han har vært gjennom operasjoner, og at han skal få laserbehandling.

Trucken

Forskningsleder Anne Steen Hansen er oppnevnt som sakkyndig nummer to, og hun sier at det burde ha vært en branncelle i bygget for å hindre at brannen spredte seg. Ifølge Steen Hansen er den overveiende sannsynlig årsaken til at det oppsto brann, var trucken. En ansatt har forklart at han kjørte truck inn i rommet i et forsøk på å rette opp tanken. En annen mulig forklaring ifølge sakkyndig, er at statisk elekstrisitet dannes når bensin strømmer.

- Hvis en har en lekkasje av den størrelsen, skal for all del ikke gå inn i rommet, sa Steen Hansen.

Steen Hansen sa at ansatte burde få kunnskap om hvor lite som skal til for å skape en gnist, og at en gnist fra klær eller en mobiltelefon kan være nok. Når det gjelder det faktum at ansatte gikk inn i tankrommet da det oppsto bensinlekkasje, sa Steen Hansen at ansatte handlet på impuls. Men med opplæring om brannsikkerhet, burde impulsen ifølge Steen Hansen, å være at en ikke skal gå inn i rommet om det var bensinlekkasje.

Bildet viser reolsystemet med tankene som inneholdt bensin.