Direktør Finn Aasmund Hobbesland i Nye Veier kalte det en gladnyhet at bilistene må betale 213 kroner i bompenger for E6-strekninga Melhus-Ulsberg, og at lastebilnæringa må betale dobbelt takst.

Kom til Melhus

Uttalelsen kom under orienteringa Nye Veier holdt for Melhus formannskap i dag tirsdag. Nye Veier besøkte Oppdal, Rennebu og Melhus for å presentere utredninga om bompenger for E6 sør og hvilket bompengeopplegg som Nye Veier ser for seg.

Ordfører Gunnar Krogstad (Ap) kommenterte at han ikke var sikker på om bilistene opplever det som en gladnyhet å måtte betale 213 kroner i bompenger når de i dag ikke betaler noe.

- Det er en gladnyhet i forhold til det det kunne blitt. Det blir vei her også, sa Hobbesland.

Fylkesutvalget i Sør-Trøndelag vedtok 16. desember 2014 at maksimal bompengesats for strekninga skal være 180 kroner. Samtidig har fylkeskommunen gått ut fra at bompengeandelen blir på 50 prosent. Trønderbladet har ikke lyktes med å få en kommentar fra fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) som slo alarm da bilistene i sin tid ble forespeilet ei bomregning på 300 kroner.

Dobbelt for lastebiler

I bompengeutredninga Nye Veier la fram på mandag, går nye Veier ut fra at taksten for lettbiler (personbiler) blir 213 kroner fra Melhus til Ulsberg. Da er avgifta i bommen i Soknedal tatt med. Videre baserer Nye Veier sine tall på at det er dobbel takst for lastebiler.

213 kroner er sum uten rabatt. Nye Veier antar at 80 prosent av bilistene har brikke og dermed får rabatt. Ifølge Nye Veier må politikerne vurdere å la også elbilister betale for seg i bommene, og begrunnelsen er økende andel elbiler.

Les også: Dette koster bommen i Trondheim

Nye Veier foreslår som tidligere omtalt fem bompunkter, i tillegg til bommen i Soknedal. De foreslåtte bompunktene er Skjerdingstad, Prestteigen, Korporalsbrua, Vindåsliene og Ulsberg.

For å hindre at bilister velger andre veier, foreslår Nye Veier å ha bommer på sideveier rundt bompunktene. Det kan bety at kjøring på gamle E6 ikke blir bomfritt. Nye Veier har forsøkt å få gehør hos Samferdselsdepartementet for å starte innkreving i det spaden sette i jorda, og Arild Nygård fortalte formannskapet at departementet ikke vil ha innkreving før varen er levert. Imidlertid kan det bli innkreving så fort en delstrekning er ferdig. Blir det slik Nye Veier planlegger, kan det ifølge Hobbesland bli byggestart i 2022.

Les også: Statens vegvesen tilbød å bygge ny E6 på fem år

Vil ha med E6 Melhus

Regnestykket er basert på at E6-prosjektet koster 15,9 milliarder kroner. Direktør Hobbesland opplyste at bilistenes bompengeandel av kostnadene er 34 prosent.

Det er flere årsaker til prisøkninga. En er at Nye Veier vil ha med utvidelsen av E6 Melhus til fire felt, i sin portefølje.

Firefelts motorvei

En annen er at Nye Veier foreslår at det blir firefelts motorvei fra Støren til Ulsberg for å kunne ha en fartsgrense på 110 km/t. Nye Veier foreslår at det blir 110-sone på store deler av strekninga for å få innspart reisetid. Reisetid er et svært viktig kriterium for Nye Veier i beregninga av samfunnsøkonomisk nytte.

I formannskapsmøtet spurte Jan Arne Bremnes (KrF) om ikke økt hastighet fører til økt drivstofforbruk, og han reiste spørsmålet om lastebilnæringa er interessert i å betale for en hastighet de ikke kan nyttegjøre seg av. Til det svarte utbyggingssjef Lars Bjørgård at lastebilnæringa har sagt til Nye Veier at det viktigste for dem er å få fire felt på ny E6.

Lastebilnæringa

En bekymring hos Nye Veier er at lastebilnæringa velger å kjøre på fylkesveg 700 og bomfrie E39 i stedet for å kjøre langs E6. På E6-strekninga sør for Støren, er hver fjerde kjøretøy et tungt kjøretøy, mens hvert sjette nord for Støren er et tungt kjøretøy ifølge tellinger som Nye Veier har tilgang til. Trafikken nord for Støren er vesentlig høyere enn sør for Støren, og antall lastebiler er ifølge Nye Veier omtrent 1500 i døgnet. Nye Veier foreslår å sette inn trafikkregulerende tiltak om lastebilnæringa lar være å kjøre på ny E6 fordi de synes bomregninga blir for høy.

Nye Veier ønsker at de berørte E6-kommunene gjør likelydende vedtak om bompengefinansieringa, og at Stortinget gjør vedtak i høst.

Veiselskapet er i gang med å se på innsparingstiltak, og foreslår økning i hastighet til 110 km/t på flere strekninger, innkorting av tunneler samt endring av planlagte kryss. Ett av forslagene til et konsulentfirma er å lage rundkjøring på Ulsberg i stedet for kryss.