Både melhuspolitikere og Statens vegvesen har ønsket seg pendlerparkering på Klett slik at folk fra randkommunene til Trondheim kan parkere der og ta bussen inn til byen.

Tar opp saken

Trondheimsordfører Rita Ottervik (Ap) var hos Melhus formannskap på tirsdag, og da hun etterpå får høre fra Trønderbladet at det er et ønske fra flere hold om pendlerparkering på Klett, svarer hun at hun ikke var klar over det. Statens vegvesen har tidligere opplyst at de har sett på et område, men at næringsaktører har tatt opsjon på dette.

– Dette er nytt for meg. Jeg tar det opp i kontaktutvalget for Miljøpakken på mandag, opplyser Ottervik.

Vil beholde bilen

Leserne har kommet med sterke reaksjoner på Otterviks utspill om at bilbruken må ned, og flere har kommentert at det enten ikke finnes kollektivmidler der de bor eller at de må få bruke bilen.

– Jeg har stor forståelse for at man trenger bil. Derfor må vi ha gode parkeringsløsninger ved kollektivholdeplasser, slik at det er enkelt å kombinere bil og buss. Hvis vi alle legger om litt, hjelper det veldig mye på trafikken. Vi blir stadig flere, og det er knapphet på areal. For å ha god framkommelighet for alle trafikanter må flere gå, sykle og ta bussen for ikke å få køer og lang reisetid, uttaler Ottervik.

Ottervik har ikke villet svare på om hun vurderte å ta buss til Melhus da hun kom til Melhus formannskap. Til Trønderbladet opplyste hun etter innlegget at hun kom kjørende fra Byåsen til Melhus, og at hun har planer om å anskaffe en elbil når batteriene på elbilene gir bedre rekkevidde.

Bymiljøavtalen

Under foredraget til Melhus formannskap fortalte Ottervik at det åpnes for en revisjon av bymiljøavtalen, og at det ved revisjon vil bli vurdert å utvide avtaleområdet. Bymiljøavtalen utvider Miljøpakken, og halvparten av investeringstilskuddet til superbuss kommer fra staten. Staten gir blant annet 1,4 milliarder kroner til superbuss. Tilbake krever staten nullvekst i personbiltrafikken, og det er her ønsket om å la melhusbyggene bidra, kommer inn.

Helst bilen

Ifølge tall fra Miljøpakken, pendler 3 av 4 til byen med bil, og antall arbeidsreiser inn til byen er størst fra Stjørdal. Melhus kommer på andreplass. Men Melhus står for den største andelen av kjørte kilometer i byområdet.

Biltrafikken øker igjen i Trondheim, og mesteparten av økninga skyldes elbilene. Ottervik la fram tall som viser at melhusbyggen i løpet av 15 år vil betale inn 465 millioner kroner i bompenger, mens inntekta fra bompenger er 3,95 milliarder kroner i Trondheim. Gruppen annen (blant annet turister) vil betale 2,46 milliarder kroner.

Trondheimsordføreren la også fram tall som viser at reisende i nabokommunene betaler halvparten av det kollektivreisen koster, mens det gjelder 75 prosent for dem i Trondheim.