På 100 år gammel motorsykkel

Trondheimsridtet hadde stopp på Støren.

Gunnar Hop kjøpte denne Harley Davidson-sykkelen fra 1916 som en haug deler. 

Harald Moan og Ole Wollan fra lokalavdelinga i Norsk Veteranmotorsykkelklubb geleidet motorsykkelførerne til rett plass under kaffepausen på Støren. 

Gill og Jon Hodges fra Wales kjører rittet for andre gang. 

Carsten Knudsen fra Danmark kjører på en Indian Scout fra 1932. Dette er hans første tur i Norge. 

Timo Rohrwick fra Tyskland kjører en 1928-modell Harley Davidson. 

Nyheter

Den eldste motorsykkelen som deltar i Trondheimsridtet i år, er en 100 år gammel Harley Davidson. Eieren er Gunnar Hop fra Larvik.

Wienerbrød-pause

Søndag stanset han og 98 andre motorsyklister på Støren for å nyte et wienerbrød før turen gikk langs lokalveier til Trondheim. Turen fra Oslo til Trondheim og tilbake er en kopi av Trondheimsridtet i 1919.

- Jeg kjøpte sykkelen som en haug med deler for 20 år siden, og fikk den kjørbar for tre år siden, sier Hop.

Hop forteller at motorsykkelen fra 1916 gir en litt slitsom kjøreopplevelse, men at den klarer en marsjfart på 60–70 km/t.

- Så gamle motorsykler er mye spinklere i stilen enn mer moderne utgaver. Den første moderne motorsykkelen kom i perioden 1915-1916, og før den tid var preget mer tråsykkel, sier Hop.

Hørbare

Den ene veteranmotorsykkelen etter den andre kom rullende inn foran Størensenteret, og publikum diskuterte ivrig de ulike modellene.

- Det har gått kjempebra å gjennomføre turen. Seks hadde problemer den første dagen, men de fikk ordnet opp. Det er muligens en sykkel som må være på henger fordi den kjører for sakte. Snittfarten er 70 km/t, sier Arne Bjørn Hoel som er styreleder for Trondheimsridtet 1919.

Løypa er en kopi av det opprinnelige løpet som gikk fra Kristiania til Trondhjem og tilbake. Syklene kan ikke være eldre enn 1945.

Åtte nasjoner

- Dette er et internasjonalt FIVA B-løp, og det er ikke plass til flere enn 100 deltakere. Noen få får delta med yngre sykler enn 1945 fordi de har eldre sykler som er ødelagt. Åtte nasjoner er med, og Norge er et populært land å kjøre i for motorsyklister, forklarer Hoel.

Førerne bruker kjørebok som brukes i Monte Carlo, og kartet rulles fram etter hvert som turen skrider fram. Søndagens etappe endte på Tiller fordi det ville bli for krevende å kjøre i Trondheim sentrum ifølge Hoel. I 1919 stanset førerne på Britannia, men ingen hadde visstnok tid til å sove fordi de skulle skru på syklene.

Underveis blir motorsykkelførerne tatt godt imot, forteller Hoel.

- Alle snakker med oss når vi fyller bensin og sier at bestefar hadde en slik sykkel. Det er bare smil og glede, sier Hoel.

Les også: Om stopp på Støren i 2014

Fra Wales

Jon og Gill Hodges fra Wales i Storbritannia kjører på en 1930-modell Scott fra Yorkshire.

- Det er andre gangen vi er med på denne turen. Den første turen likte vi så godt at vi ville komme tilbake. Det er ei interessant rute, sier Hodges.

Denne gangen er 34 dansker med, forteller Pælle Høst Andersen fra Danmark. Han kjører en Triumph 1953-modell, og den har fjærende bakhjul.

- Dette var ei mellomløsning fra 1949 til 1953, og så kom mer moderne utgaver. Det er fint å kjøre i Norge og den norske naturen er annerledes enn den danske, sier Andersen.