Politikerne i Midtre Gauldal bestemte i 2013 at kommunen skal forskuttere kostnaden med å bygge ny bru over til Rognes, og at dette bør være et prioritert tiltak.

Stopper transport

Dagens bru er altfor lita og har begrensninger i forhold til vekt på kjøretøyene som passerer. Store skogsverdier står uutnyttet, og det påvirker også annen landbruksaktivitet som krever tungtransport.

Les også: Kan ikke love utbedring neste år

På grunn av at man kun kan ta med små mengder tømmer over brua per kjøretur, har Transportselskapet Nord, som står for tømmertransporten for Allskog sagt at de ikke lenger tar på seg oppdrag fra Rognesområdet. Etter 2010 har det vært minimalt med levering av tømmer fra området. I seks år fram mot 2010 ble det i snitt levert 1400 kubikk tømmer.

Les også: Setter av 10 millioner til ny bru

Det er 24 landbrukseiendommer med jordbruksareal på nordsiden av brua. I dag brukes en mindre fôrbil til gårdene ved Røsbjørgen, men denne transportøren har varslet avvikling. Større biler kan ikke kjøre på denne veien. Det er også store utfordringer for større biler å komme seg under jernbaneundergangen som går opp til Røsbjørgen.

Rådmannen skriver i sitt skriv at det må utarbeides en reguleringsplan for dette området, som kan løse disse problemene. Jernbanebrua har vært et tema i mange år.

Ett spor

Bygging av ny enspors bru over Gaula er anslått til å koste 9,4 millioner kroner. Hvis man går for to spor, vil det koste 18,2 millioner kroner.

Både Statens vegvesen og Rambøll anbefaler at man bygger ny bru, i stedet for å oppgradere dagens. Rådmannen går for å bygge énspors bru.

Innstillingen fra rådmannen, som gikk ut på å minne på fylkespolitikerne viktigheten av å få utbedret Rognes bru, fikk en enda sterkere ordlyd i formannskapet sist mandag. Bygdelistas Harald Rognes, som selv bor rett over brua og jernbaneovergangen kom med følgende forslag, som erstattet innstillingen fra rådmannen:

«Midtre Gauldal kommune mener at Rognes bru må prioriteres som ekstraordinært tiltak i Transportplan Sør-Trøndelag, fordi tungtransporten er opphørt og eksistensgrunnlaget for oppsitterne er truet. Det må tilrettelegge for fortsatt skogbruk, melkeproduksjon og annen næringsvirksomhet i området.»

Dette ble enstemmig vedtatt.