Posten taper til Norpost

Konkurransen mot en privat aktør merkes. Færre brev fører til at Posten må nedbemanne.

Illustrasjonsfoto fra Melhus.  Foto: Gunn Heidi Nakrem

Nyheter

Norpost har tatt 10–15 prosent markedsandel i Norge når det gjelder uadressert post. Denne typen post er reklame som kommer i postkassene til dem som ikke har reservert seg mot uadressert reklame.

Les også: Belønning til postkunder i Melhus

Tallet kommer fra pressesjef John Eckhoff i Posten Norge. Fortsatt er Posten den desidert største aktøren, opplyser Eckhoff.

Taper markedsandeler

Konsekvensen av at Posten har tapt markedsandeler og volumendringer er at Posten må nedbemanne. Hvor mye har Eckhoff ikke konkrete tall på. Melhus er ett av stedene der biler fra Norpost kjører rundt omkring med post, og folk har fått levert post merket med Norpost.

- Konkurransesituasjonen kombinert med digitalisering gjør at Posten hvert år tilpasser bemanning til fallende volum – det gjelder også lokalt i Melhus selv om vi isolert sett ikke kan si hvor mye av dette som direkte skyldes konkurransen med Norpost, opplyser Eckhoff.

Satser på netthandel

Eckhoff viser til at netthandelen er i vekst, og han mener det er naturlig at andre aktører ønsker å ta del i det markedet.

Les også: Har sluttet med brev på lørdager

- Posten og Bring er desidert størst i Norge på pakkeutlevering, og vi er en betydelig nordisk aktør innen netthandel, pakker og gods. Ingen kjenner Norge bedre enn Posten og vår tilstedeværelse over hele landet er ett av våre sterkeste konkurransefortrinn. Vår virksomhet har vært konkurranseutsatt i mange år,og vårt mål er å ha en så god kvalitet på tjenestene at kundene foretrekker oss, forklarer Eckhoff.

Postn håndterer årlig 40 millioner pakker.

- Vi jobber hardt for at våre kunder og deres kunder skal bli fornøyde, uttaler Eckhoff.

Bruken av e-post og digitalkasse er nok den største årsaken til endring i antall ansatte, forklarer pressesjefen.

Posten har nylig foreslått at a-post kan bruke to dager på å komme fram i stedet for en dag, og at b-posten skal bruke kortere tid. Eckhoff forteller at en slik endring vil føre til at Posten har behov for færre brevterminaler. Trondheim kan dermed miste sin brevterminal.

Postloven

1. januar i år kom den nye postloven, og levering av brev og pakker under 50 gram ble konkurranseutsatt. Norpost skriver på sin nettside at 368 år med postmonopol er over, og at Norpost kan levere brev under 50 gram 25 prosent billigere enn Posten.