Stadig flere leser Trønderbladet

Ny rekord både for nett og mobil. Men opplaget faller.

Mobilutgaven av Trønderbladet vokser, det samme gjør nettavisa. Papiravisa faller derimot.  Foto: Thomas Olsen

Nyheter

Tirsdag ble både lesertallene og opplagstallene for alle landets aviser offentliggjort.

For Trønderbladets del viser de nye lesertallene en fin økning. Lokalavisa øker på både nett og mobil, med tusen lesere på hver. Nett går fra 7.000 til 8.000 lesere, mens mobil øker fra 3.000 til 4.000. Samtidig holdes nivået på papiravisa stabilt med 13.000 lesere. Det gjør at Trønderbladet totalt sett har en økning i lesertallene, fra 18.000 til 19.000.

Gir ut en «egenmelding»

Trønderbladet er en del av Polaris Media, sammen med Adresseavisen og en rekke lokalaviser i Trøndelag og ellers i landet. Konsernet gir hvert år ut en rapport fra alle mediehusene. Du kan lese Trønderbladets og de andre rapportene her.

Opplaget faller

Avisopplaget er derimot ikke like lystig lesning. Det totale opplaget for Trønderbladet er nå på 4.551, en nedgang på 307 fra 2014. I Sør-Trøndelag er det kun Fjell-Ljom, Klæbuposten og Selbyggen som øker i opplag.

Avisene i Sør-Trøndelag

  • Adresseavisen 61 582 (endring på -2 399)
  • Arbeidets Rett 6 839 (-200)
  • Fjell-Ljom 2 460 (+39)
  • Fosna-Folket 5 942 (-416)
  • Gaula 1 515 (-6)
  • Gauldalsposten 1 617 (-113)
  • Hitra-Frøya 4 006 (-99)
  • Klæbuposten 1 117 (+12)
  • Malvik-Bladet 2 747 (-218)
  • Opdalingen 1 995 (-122)
  • OPP 2 342 (-24)
  • Selbyggen 3 118 (+137)
  • Sør-Trøndelag 6 171 (-382)
  • Søvesten 1 293 (-24)
  • Trønderbladet 4 551 (-307)

Kraftig fall for VG og Dagbladet

Mediehusenes totalopplag sank med 5,2 prosent i 2015, til tross for en økning i digitale opplag på 52 prosent, ifølge Mediebedriftene. Papiropplaget sank med 8,5 prosent i fjor. VG og Dagbladet gikk aller mest tilbake med en opplagsnedgang på 20 prosent.

Av 18 aviser med opplagsfremgang, var det Klassekampen som økte mest med 2.400 eksemplarer. Det er en framgang på 12,4 prosent, ifølge oversiktene over opplags- og lesertall som bransjeorganisasjonen MBL la fram tirsdag.

90 prosent av mediehusenes digitale opplag inngår i komplett-abonnementer, som altså inneholder både papir og digitalt materiale.

– Det er positivt at så mange logger seg inn for å konsumere norsk redaksjonelt innhold. Folk vil ha nyheter, og de vil konsumere det på flere måter og på alle flater, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL til NTB.