Den siste uka har det oppstått alvorlige skjær i sjøen for de som håper på en rask utbedring av fylkesvei 30. Først sa formannskapet i Holtålen nei til det fremlagte forslaget. Et overveldende flertall mener bomplasseringene vil dele lokalsamfunn i Holtålen, ramme pendlere hardt, og være en mulig brems for bolyst og tilflytting. Tirsdag kom formannskapet i Midtre Gauldal med et lignende vedtak. Der avviser politikerne planen slik den foreligger. De krever at bomstasjonene skal plasseres på selve kommunegrensene, at det blir billigere å passere dem og at det settes et månedlig tak på antall passeringer man må betale for.

Saken skal behandles i de to kommunestyrene 19. og 20. oktober, men det er lite sannsynlig at det blir et annet utfall enn i formannskapene. Dermed er vi i den situasjonen der to av tre berørte kommuner sier nei til planen som skulle berede grunnen for det videre arbeidet. Kun Røros har sagt ja.

Styringsgruppa for bompengeprosjektet har tidligere vedtatt at det er nettopp denne tiltakspakken som skulle bli lagt til grunn for det videre arbeidet. I styringsgruppa sitter blant annet ordførere, opposisjonsledere og kommunedirektører fra kommunene. Man kan spørre seg hva politikerne fra Midtre Gauldal og Holtålen har tatt med seg av signaler inn i styringsgruppas arbeid, når forslaget derfra blir så kraftig nedstemt i kommunene. Det vitner om dårlig forarbeid.

Det er nå uvisst hva som skjer med fylkesvei 30. Hva blir fremdriften på prosjektet, hvor skal bomstasjonene plasseres og hva blir bomtakstene? Ingen kan svare på det. Styringsgruppa må tilbake til tegnebordet og se om prosjektet i det hele tatt er gjennomførbart når forutsetningene nå er endret fra kommunenes side. «Saken bærer preg av at alt er litt kaotisk», sa Torstein Rognes (Ap) på formannskapsmøtet i Midtre Gauldal. Det har han rett i. Og det er et kaos som partene selv har skapt.