Stadig flere får gratis ferje. Regjeringen vil bevilge hundrevis av millioner til å gjøre transporten over fjordene billigere for folk som kjører der. På landjorda er det motsatt.

De som har vei, opplever at det settes opp bommer, og det bygger seg opp ei stor regning etter hvert som du passerer. Bommen kommer i tillegg til dyrt drivstoff og veiavgifta.

Fylkesvei 30 er en slik vei. De som kjører veien mellom Støren og Røros, risikerer at de må punge ut, kanskje 170 kroner for å kjøre strekningen, slik at det skal bli nok penger til utbedringer. Men det er ikke sikkert. Skal det bli bom på fylkesvei 30, må alle kommunene gi klarsignal. Midtre Gauldal, Holtålen og Røros, må si ja, alle sammen. Et nei i en av kommune kan stoppe hele saken, nesten som i Sikkerhetsrådet i FN hvor USA og Russland og noen land til kan sette ned foten.

Røros har sagt ja i september, og Midtre Gauldal kan være på glid, selv om ordføreren ikke vil forskuttere hva kommunestyret vil komme med. 20. oktober skal saken opp i Midtre Gauldal kommunestyre. Da har Holtålen trolig også sagt sitt.

Formannskapet i Holtålen sa et klart og tydelig nei fredag 7. oktober. Folk i Holtålen frykter at kommunen blir delt i to. Andre lurer på hvorfor bilistene i Holtålen skal betale for at trailerne på vei gjennom bygda skal komme seg opp bakkene. Så det ligger an til at det kan bli nei i Holtålen, hvis ikke kommunestyret bøyer seg for det trasige faktum at uten bom blir det neppe ny vei, og stemmer ja. I så fall vil Sivert Moens flokk få stor makt til å avgjøre saken, altså om det skal sendes inn bompengesøknad eller ikke. Det kan bli litt press av slikt. Akkurat som da det ble avgjort at elbiler må betale inntil 50 prosent i bommene. Også den gangen måtte Melhus og Midtre Gauldal bli enige.

En kan også lure på om bilistene i fjellbygdene har noe å lære av ferjefolket. De som har gratis overfart ute ved kysten, mens det i dalstroka innafor bare er å punge ut.