Han ble født i en stall og lagt i en krybbe med høy som underlag, verdens konge. Og gjetere på marken var de første som fikk nyheten om verdens frelser. Disse var ikke tiltrudd å være vitner i noen rettsak engang. De var nederst på rangstigen hos menneskene. Dette betyr jo at alle mennesker er like mye verdt uansett. Jesus hadde spesielt stor kjærlighet til disse. De fleste av Jesu disipler var fiskere, og disse var heller ikke så høyt på rangstigen. Jesus sa at hvis du ikke blir like enfoldig og godtroende som et barn, så får du ikke komme inn i Guds rike. Man må nesten bli det for å tro på det enkle evangeliet, som er en dårskap for de "kloke og forstandige."

Tenk at Gud kom til vår jord i Jesu Kristi skikkelse. Jesus sa at har du sett meg så har du sett Gud. Det vil også si at det Jesus sa, var det Gud som sa. Det står skrevet at Gud la sin ånd på ham. Les du evangeliene i nytestamentet, så vil du skjønne hvor god og rettferdig Gud er. Mange gode leveregler kom Jesus med. Men hovedoppgaven Jesus hadde var å frelse menneskene fra å gå fortapt. Det gjorde han på korset frivillig i påsken da han var omtrent 32 år gammel. En ubeskrivelig stor kjærlighet ga han menneskene på den måten. Han ble først pisket 39 ganger med en nihalet pisk med blykuler til han ble nokså hudflengt. Tenk dere den smerten. Så ble han spikret til korset gjennom hender og føtter. På denne måten seiret han over døden, ondskapens åndehær og motstanderen til Gud. Motstanderen er Lucifer. Djevel eller satan blir han også kalt. Det betyr motstander.

Han var den ypperste engelen blant Guds tjenere som fikk for høye tanker om seg selv og prøvde å ta makten fra Gud. Han mislyktes. Så endret han taktikk,  og lyktes mye med det.  Det går ut på å hindre menneskene i å ta imot Gud og frelsen ved Jesus.  Jesus har altså sonet alle menneskers synd. Sonet for alt det gale og onde vi har gjort og sagt.  Også for den synden vi ikke greier å unngå etter at vi har tatt imot Jesu frelse. Dette er altså det enkle evangelium som omtales som dårskap. Vi kristne sier som TV 2-pastoren Egil Svartdal sa: Jeg er kristen fordi jeg er en synder.  Noen tror vi er kristen fordi vi tror vi er syndefri. Hvor galt kan man ta. Det merkes godt på kriminelle og rusmisbrukere etter at de har tatt imot evangeliet om frelse. Dem blir helt omsnudd. Det er en kamp mellom det gode og det onde.

Ikke hør på dem som sier at dette med Gud er eventyr. Tro ikke på dem.  Det er helt usannsynlig at naturen og alt levende er blitt til av seg selv.  Er huset du bor i blitt til av seg selv kanskje?

Når Gud nå har vist oss så stor en kjærlighet og tilgivelse, skylder vi å tilgi hverandre.  Tenk at alle mennesker på jorda er søsken. Det er vi uansett uansett. Jeg vil oppfordre alle i de familier der det er uenighet og ugreie til å tilgi hverandre nå i julehelga. Da vil det bli en fantastisk julehøytid med indre fred.

Til slutt vil jeg oppfordre folk til å gå inn på hvitjul.no og skrive under på å ikke drikke alkohol i julen. Vi vet jo at misbruk skaper trasigheter for familiemedlemmer.

Riktig god julehøytid!