Dele Holtålen i to. “Stenge oss inne” med tanke på både tilgangen til tjenester i egen kommune og ferdsel til og fra våre nabokommuner. Påføre folk en betydelig økonomisk ekstrabelastning i ei tid der utgiftene øker på alle kanter. Ja, vi får bedre veg. Og det vil koste oss dyrt i kroner og øre. Samtidig er ikke dette den eneste kostnaden. Hva har bomveg å si for kommunens, og Haltdalens, eksistens i framtida?
– Vi har fersk erfaring med å ta valget om å «fløtte hematt», og kan informere om at de fleste av oss ikke ville vurdert Ålen eller Hessdalen som reelle alternativer dersom det å bosette seg på nordsida av Svølgja viste seg å bli for dyrt, skriver innleggsforfatterne. Her en skisse av tunnelåpning sør ved Svølgja med ny bru over Gaula.
Foto: Trøndelag fylkeskommune
Bekymra haltdalinger
Oppdatert:
Du leser nå en meningsartikkel. Den uttrykker skribentens mening.