Torsdag la regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett. Det spesielle med dette budsjettet er at det legger opp til mindre oljepengebruk, nærmere bestemt 18,3 milliarder mindre enn i fjor. Det er nye takter i et norsk statsbudsjett. I tillegg kommer en lang rekke utgifter knyttet til strømstøtteordningen, flyktninger fra Ukraina, styrking av forsvaret og flere eldre. Dette gir mindre «nye» penger som regjeringen kan fordele til sine hjertesaker. Samtidig som den tilgjengelige pengepotten er mindre, er prisstigningen svært høy. Dermed må regjeringen holde igjen for å ikke hete opp økonomien ytterligere. Bruker de for mye penger vil prisstigningen fortsette, og i neste runde vil Norges Bank fortsette å øke renta for å kjøle ned økonomien. Da får de aller fleste av oss merkbart dårligere råd.

De harde tidene gjorde at mange var spent på hva som ville komme i budsjettet for samferdselssektoren. Regjeringen bevilger 6,1 milliarder kroner til Nye Veier AS, og varsler at utbyggingen av E6 Melhus-Nedgård (i Rennebu) skal fortsette. Fra før vet vi imidlertid at tidsplanen er usikker på grunn av de økte byggekostnadene. Regjeringen varsler dessuten at den vil prioritere utbygging av Trønderbanen med elektrifisering og tiltak for å få til to tog i timen. For Melhus' del har det betydning at regjeringen vil prioritere statlige bidrag til byvekstavtalen. Vi legger også merke til at det kan bli høyere bompenger for elbilister, regjeringen foreslå å øke bompengegrensen fra 50 til 70 % av taksten. Det er lokale myndigheter som avgjør om dette skal innføres her.

Kritikken mot statsbudsjettet haglet i hele går. Det er nærmest rituelt at klagene kommer, enten det er fra opposisjonspartier på Stortinget, berørte parter eller ulike interesseorganisasjoner. Det er sjelden at jubelen står i taket når et budsjett legges fram, de fleste vil alltid ha mer penger enn de har fått tildelt. I år kan de imidlertid ha mer grunn til å klage i år enn normalt, for årets budsjett er langt strammere enn vi er vant til.