Som utflytta haltdaling, bosatt på Støren (men føler meg fortsatt som haltdaling) deler jeg haltdalsungdommens bekymringer med å fortsette å bo i Haltdalen hvis det innføres bompenger for å rette ut noen svinger, rassikring og tunnel.
Det er slettes ikke noen fire-feltsvei det er snakk om her.
Vår bensinstasjon på Støren har i sitt 50-årige liv samla inn, lavt regnet, to milliarder kroner direkte til staten fra bilistene i CO2-, miljø- og veiavgifter pluss moms.
Startet massivt opprop som raskt skjøt fart: – Viser hvor stor motstand det er mot bompenger
Av den potten har ikke fylkesvei 30 fått stort.
Og hvorfor skal vi nord for Dovre betale dobbelt så mye i bompenger som de sør for Dovre?
Kjørte nylig Støren – Porsgrunn.
Et eksempel: Drammen – Porsgrunn, elleve mil, litt lenger enn Støren – Røros. Det kostet uten rabatt 80 kroner. Dette er E18, fire felt og 110 km/t i fartsgrense. Mens Støren – Røros er foreslått å koste 161 kroner.
Flere bompasseringer kan bli gratis: – Det er selvsagt positivt, men...
Den dyreste bompasseringen på E6, Støren - Olso, er i Soknedal med 47 kroner.
Jeg mener at fylkesvei 30 er fylkets/statens ansvar og kostnad å vedlikeholde og sikre.
Bilistene har allerede betalt.