Skrevet av Roar Gylland, Hovin

Jeg bor ikke i Midtre Gauldal kommune, men har over 40 års erfaring med kommunen som vert for næringslivet i kraft av forskjellige administrative funksjoner i Støren Trelast AS, herav 22 år som toppleder.  Ser i TB at Midtre Gauldal kommune nå får tilført til sammen 40 millioner kroner til omstilling for næringslivet. Det er veldig bra. Det blir en stor oppgave å få noe ut av disse millionene til nytte for bedrifter og ansatte. Ser at én av ambisjonene er å få nye arbeidsplasser til 300 personer. Hårete mål, men sikkert ikke uoppnåelig.

- Ansett eller omvende nåværende ledere til å skjønne at kommunen er en serviceorganisasjon. Ikke en lovomsvøpet mastodont som alltid skal vite best og som bruker all den tid til saksbehandling som passer den selv, oppfordrer Roar Gylland i innlegget. Bildet er tatt under et møte i formannskapet i Midtre Gauldal i oktober i fjor. Foto: John Lerli

Men skal man bygge nytt hus, må grunnmuren være sterk og stødig. Det hjelper ikke med fine fasader og flotte farger. Mitt innspill i denne prosessen er følgende: Midtre Gauldal kommune kan gjøre en hel del interne tiltak uten at det behøver å koste all verden, noe som vil kunne lette hverdagen for både privatpersoner og bedrifter. I min tid som daglig leder i en av kommunens største bedrifter hadde vi mange saker vi måtte få godkjenning fra kommunen på. Det var særlig utbyggingssaker, altså kontakt med daværende teknisk etat, og næringslivssaker, altså kontakt med næringssjef. Jeg kan bare huske ett tilfelle der vi ventet lenger enn forventet i saker beskrevet overfor.

Men det må ha skjedd en forandring til det verre etter den tid.  I de siste 12 årene har jeg vært medlem av styrer i aksjeselskaper som har sitt tilhold i kommunen. Gang på gang opplever man at søknader til de forannevnte etater, nå med nye navn og ansatte, tar ut og bort å få svar på. Og når man omsider får svar, er det ofte med beskjed om at det mangler det og hint for at behandling  skal kunne  gjennomføres.  Har endog registrert i TB at noen ikke har fått svar overhode! (Dette gjelder næringsseksjonen). Mitt budskap er altså: Det hjelper ikke å sprøyte millioner og atter millioner inn i omstilling dersom kommunens administrasjon, som fronter næringslivet, ikke fungerer!  Og det gjør den ikke i dag, etter mine begreper om tidsbruk og kvalitet på offentlig saksbehandling.

Men man kan ikke skylde på saksbehandlere. Dette er og blir et lederansvar. Det må settes mål og forventninger, og disse må følges opp av lederne.  Det er enhver leders ansvar. Før man overhode starter en omstillingsprosess, vil jeg på det sterkeste anbefale:

  • Ansett eller omvende nåværende ledere til å skjønne at kommunen er en serviceorganisasjon. Ikke en lovomsvøpet mastodont som ALLTID skal vite best og som bruker all den tid til saksbehandling som passer den selv.

  • Kommunens innbyggere og bedrifter er ikke til for kommuneadministrasjonens skyld, men kommuneadministrasjonen er til for innbyggere og bedriftenes skyld.

  • I iveren etter å skape nye arbeidsplasser ved nyetableringer, ikke glem nåværende bedrifter. De trenger også bidrag til omstilling og videreutvikling.

Som et apropos kan jeg nevne at jeg har hytte på Røros. I løpet av de 17 siste årene har jeg hatt fire byggesaker som jeg har søkt kommunen om tillatelse til å gjennomføre.  I alle sakene har jeg fått positivt svar innen 14 dager fra avsendt søknad! Det går altså an!