Av Bjørn Nervik

Før jul reiste jeg en debatt rundt politikernes urimelig høye lønnsbetingelser i Melhus og som det viser seg var ukjent for de aller fleste. Mot all fornuft og rimelighet bestemte Høyre, Sp og Melhuslista seg for å beholde de særdeles gode betingelsene de innvilget seg selv etter valget i 2019. Og de ville heller ikke fryse de allerede høye lønningene for fremtiden, som viser seg å være vesentlig høyere enn i tilsvarende kommuner. Stortinget vedtok 10. februar nye betingelser for seg.

Og det gir automatisk Melhus kommune økte kostnader på minst 300.000 kroner, kanskje over 500.000. Dette kommer i tillegg til de 1,5-2 millionene som de helt urimelig allerede har bevilger seg. 2 millioner er kanskje småpenger, men uansett er den manglende etikken kanskje det verste. At den er så fraværende blant dem, er dårlig tegn for utvikling av holdningene generelt i samfunnet. Men stemmer godt med svindel knyttet til pendlerboliger og reiseregninger på Stortinget.

Bjørn Nervik Foto: Privat

Det har blitt helt stille om saken etter kommunestyremøte 14. desember, og vi kan anta at den stillheten vil fortsette, om det ikke holdes liv i den. Vi innbyggere bør ikke akseptere at politikere skal grafse til seg av felleskassa bare fordi de kan det. Det er dessverre en del av en del menneskers natur å være grisk eller grådig, og også det å forsvare for sine etablerte goder, selv om de er urimelige. Dette er verv og ikke jobber, og dermed enda mer håpløst.

Hva de kommunerepresentantene som ikke har disse godene gjør, er faktisk enda verre å forstå. Ordførerens argumenter for ikke å gjøre endringer både internt i posisjonspartiene (H, Sp og Melhus-lista) og senere i Trønderbladet, parkerte jeg vel ganske greit før jul, skulle jeg mene. Uten å komme inn nærmere på det igjen. Noe hurtigarbeidende komité får vi nok ikke se, og de som vil delta der engang i fremtiden, er sikkert som tidligere, gruppelederne. Snakk om «bukken og havresekken». I enhver annen sammenheng til de grader inhabilt.

Også denne gang henstiller jeg til de som er blant de som selv IKKE tar imot de høye honorarene i Høyre, Melhuslista og Sp til å si tydelig ifra internt om at dette går ikke lenger. Ikke bli blendet av avledende tomsnakk og feilinformasjon en gang til. Dette er ikke en sak som egner seg for partipisk. Det er ikke lojalitet å støtte de som forsyner seg ukritisk, det er mangel på etikk og rolleforståelse å ikke si fra på vegne av innbyggerne. De fra opposisjon har også plikt som ombudsmenn- og kvinner for de som har stemt dem inn. De må kontinuerlig overvåke at det går riktig for seg etisk og økonomisk hos de med makta. Som kjent har Melhus-politikerne valgt å sammenligne seg med stortingspolitikerne. Bare det er oppsiktsvekkende. At ordfører i unnskyld begrepet, «lille Melhus», skal ha samme lønn som de 169 stortingsrepresentantene vi har, er ikke akkurat beskjedent. Og at til andre politikere enn ordfører settes tidsbrukens verdi til 92 prosent av stortingsrepresentanter er uforståelig og uten selvkritikk. Jeg har vanskelig å se at den sammenligningen kan forsvares, når jeg ser på lokalpolitikerne en og en, og kjenner deres bakgrunn og hva de bidrar med. I tillegg bor de fleste stortingsrepresentanter i lengre perioder i mange år langt hjemmefra. Og har i den perioden ikke lønn fra andre jobber, som Melhus-politikerne har.

Lureri med pendlerboliger, er en annen sak og legitimerer ikke det som foregår i Melhus. I Melhus ligger lureriet i selve betingelsene, som de selv har bestemt.

Og at formannskapet, gruppeledere og komiteledere bevilger seg allerede fra 1500-2000 kroner pr. time for en hobby, er å verdsette sine tjenester langt over overpris. Bare advokater er like høyt og høyere. Advokater har vel heller ikke som bransje, rykte for å stå først i køen med hensyn til etiske retningslinjer, men de har en lang og spesialisert utdannelse.

Det betyr uansett at det er noen av innbyggerne som ikke får det de har behov. Det er konsekvensen. Kommunekassa flyter ikke over med penger. Da hadde formueskatten vært unødvendig. Når politikere bestemmer formueskatt, så må ikke det føre til at deler av pengene går rett i egen lomme uten særlige betenkeligheter. Det ødelegger tillit og respekt.

Nytt regulativ og hva det betyr for Melhus

Og 10.2, vedtok Stortinget med spede protester fra småpartiene, et nytt regulativ. All motstand prellet av der også. Ikke rart Rødt går frem når dette siger inn hos velgerne. Flere og flere ser urimelighetene, og hvem som vil gjøre noe med det. Det var forbausende lite uenighet blant de ledende partiene på Stortinget. Ellers krangler de som» filla fyker» om offentlig pengebruk. Lokalt er opposisjonen i alle fall tilsynelatende enig om at nå er betingelsene altfor gode. Men om det er et og annet gjemt «lygekors» også der, får vi aldri vite. Men det ble stille i den leiren også etter jul. Med oppjusteringen nå, bør den vekkes til live igjen, også i det politiske miljøet.

Her er justeringene som ble foretatt på Stortinget: Stortingsrepresentants lønn (SRL) fra 1.5. 2020 : 997.000 Stortingsrepresentants lønn (SRL) fra 1.5 . 2021: 1.033.000

For Melhus betyr det:

  • Ordfører har 100 % av SRL og det gir: 1.033.000

  • Varaordfører har 80 % av 92 % av SRL : 760.000

  • Formannskapsmedlemmer: 20 % av 92 % av SRL: 190.000 (20-22 møter i året)

  • Komitéledere (2 stk ): 20 % av 92 % SRL : 190.00 (7-8 møter i året)

  • Gruppeledere: 10 % av 92 % av SRL : 95.000

Etterbetaling totalt for 20 og 21= 161.000 + sosiale kostnader, dvs. over 200.000 i økte kostnader.

Merlønn totalt for 2022: 188.000 + sosiale utgifter dvs. 250.000-300.000

Med andre ord må Melhus kommune ut med nærmere 500.000 ekstra i 2022, om det etterbetales. Vi regner med at det må tas fra tjenester som kommunen skal yte til sine innbyggere. Spørsmålet er om det er fra helse, skole eller kultur. Fra administrasjonen er det sikkert ikke. Det er lov for politikerne å bestemme at en evt etterbetaling går til grupper som trenger det mer. Blant innbyggere eller medarbeidere. Om politikerne har frasagt seg etterbetalingen, så er likevel ekstrakostnadene i 2022 på nærmere 300 ‘ pga. justeringen på Stortinget. Pytt pytt.

Fravær

Gjentar nok en gang at formannskapsmedlemmer (9), komitéledere (2) og felles gruppeledere (2) bare må være på 2/3 av møtene for å få sin rause årslønn utbetalt uten trekk. Bare for å nevne det, så var en representant borte på 11 møter i 2021 og en fra Melhuslista borte på 8 hele møter, samt i tillegg flere delvise fravær, iflg møtereferater. Neste mann på fraværslista var fra Ap og hadde 5 fravær.

Den med mest fravær trekkes vel etter retningslinjene for nærmere 100.000, den på 8 ville blitt trukket med nesten 100.000 med bare ett fravær mer. Vi får inderlig håpe at det ikke var kynisk beregning. Spørsmålet er hvem som følger opp dette og om politikerne fremdeles mener dette fraværet faktisk er helt i orden? Hvorfor ikke gå over til møtegodtgjørelse, så de som møter får betaling, og ikke de som blir fristet til å holde seg hjemme innenfor et håpløst dårlig regelverk?

Kontrollrutiner

Og hvordan kontrolleres det når varaordfører vikarier for ordfører? Kommer det som ekstralønn eller er det innenfor de 80 %? Ifølge retningslinjene så godkjennes dette av ordfører.

Har kontrollkomiteen sett på rutinen for utbetaling og fraværsskriving blant politikerne? Etter den griskhet som er avdekket på Stortinget med en svak administrasjon og kontroll, så er det grunn til å kontrollere om slikt er bedre på stell i Melhus.

Hva skjer?

Akkurat nå skjer vel ingen ting? For ingen er vel spesielt ivrig på endringer. De høyest betalte i Sp, H, Melhuslista og opposisjon er vel ganske så fornøyd med at det blir ro om dette. Lenge. Alt for mange er tydeligvis seg selv nærmest, synd når de nettopp er valgt inn for hjelpe andre og fellesskapet. Og sørge for at fellesskapets midler blir brukt til beste for innbyggerne. Og hva med etterbetaling - blir den utbetalt? Hvem vil og kan svare på det? Forventer likevel at vi innbyggere fortjener et svar på hvor langt politikerne har kommet i gjennomgangen av retningslinjene, og ikke minst hvem som deltar eller er tenkt å delta i det arbeidet. Det er ikke betryggende om det er de som henter ut mange penger, som selv skal komme et forslag til eventuelle endringer. Om vi har tillit til det, er vi bare naive. Det er 1,5 år til neste valg og det vil være greit for alle velgere å legge merke til hvem som tviholder på sine goder, og de andre som ikke tør å si fra om «tyveriet».

Det er hittil 19 personer i Sp, Høyre og Melhuslista som har latt det skje. Vi får inderlig håpe at det antallet går betydelig ned allerede i år. Det er mange fornuftige mennesker blant disse 19 tillitsvalgte, men nå trengs at noen av dem står opp og frem med gode etiske verdier og ryggrad.

Når det gjelder opposisjonen må det gnages og gnages helt til det skjer noe.

Og vise at de virkelig forstår behovet for store endringer. Og helt til at posisjonspolitikerne blir redd for ikke å bli gjenvalgt.

Mange går pga strømpriser, prisstigning og renteøkninger mot trangere tider. Da er det umusikalsk at politikere, de fleste i allerede godt betalte jobber i tillegg, og som ikke trekkes i lønn der for den tiden de bruker, tar seg til rette på denne måten. Håper frykten for folkemeningen siger inn om ikke samvittigheten gjør det.

Er det en ubetydelig sak?

Litt hjelp fra Trønderbladet har heller ikke vært urimelig for å holde diskusjonen i gang. Basert på mediafokus om skandalene på Stortinget, burde vel dette være en god sak for lokale media. Og til og med Adresseavisen. SÅ liten er ikke saken. Om griskheten har vært størst i Melhus, er den ikke ubetydelig i mange andre kommuner heller. De henter «inspirasjon» fra hverandre.