De høye drivstoffprisene fører til at markedet støvsuges for elbiler og E24 melder at brukte biler selges like dyrt som nye. Det grønne skiftet, eller rettere sagt den norske elbilsatsingen, får altså en ekstra dytt takket være energikrisen i verden akkurat nå.

Men så er dette skiftet ikke så grønt likevel, hvis du for eksempel eier en eldre dieselbil. Da kan klimaet være bedre tjent med at du lar være å bytte, men fortsetter å kjøre den gode gamle. Særlig hvis du kjører lite. Det er Aftenposten som skriver dette i siste nummer av magasinet Innsikt, de har satt elbilens livsløp under lupen. Det er riktig så gode nyheter for oss som ennå ikke er såkalt utslippsfrie. Nå er det litt trøst å få, for oss som må fylle og det koster skjorta. Endelig kommer det noen harde fakta som viser at utslippsfritt ikke er nettopp det. Elbiler lager utslipp når de blir laget, og når strømmen de bruker, kommer fra fossil brensel, slik den gjør ute i verden.

Og ikke bare det, elbilene er tunge og mistenkes for å slite mer på dekk og vei. En Tesla Model 3 veier 1809 kilo, en bensindrevet Volvo V40 veier 1325 kilo. Både Goodyear og Pirelli har forsket på dekkslitasje. De har kommet fram til at elbiler sliter 30 prosent raskere på dekkene enn vanlige biler, skriver Aftenposten.

Og elbilene blir bare tyngre, etter hvert som de får kraftigere batteri. Mye har skjedd siden de første Nissan Leaf kom med en rekkevidde på tjue mil, eller mindre, og på en vinterdag sto det rett som det var en elbil godt parkert i rundkjøringa på Melhus.

Tesla Model Y greide 545 kilometer og kjørte lengst av familiebilene i NAFs rekkeviddetest sist uke, foran Kia EV6 (500 km), og Hyundai Ioniq 5. Jo større batteripakke, jo større utslipp under produksjonen. Heldigvis er det store muligheter for å gjenvinne, for et eldre batteri inneholder metall og jordarter nok til fire nye.