KOMMENTAR: I dag tas det første skrittet mot en byvekstavtale for trondheimsområdet. I Trondheim rådhus møtes den politiske styringsgruppa for første gang. Målet med byvekstavtalen er blant annet at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Dette klarer man ikke ved å se på storbyene alene, man må også få med nabokommunene.

For vår del er det Trondheim, nabokommunene Melhus, Malvik og Stjørdal og fylkeskommunen som er invitert av regjeringen til å bli med i en byvekstavtale. Merkelig nok er ikke pendlerkommunen Skaun invitert med i forhandlingene. Regjeringen har heller ikke kommet med noen forklaring på hvorfor Skaun er utelatt, og det hele virker som en forbigåelse. En kan nesten mistenke at det er en glipp.

De største byene i Norge vokser raskt, og vil etter hvert kveles av biltrafikk hvis vi ikke gjør noe. Derfor er initiativet fra regjeringen prisverdig. De ønsker byvekstavtaler i de fire største byene nå, og etter hvert i Nedre Glomma, Buskerudbyen, Grenland, Tromsø og Kristiansandsregionen. Avtalene vil berøre nesten tre millioner nordmenn.

Dagens møte er starten på reforhandlingene av gjeldende bymiljøavtale for Trondheim, som skal ende opp i en byvekstavtale for fire kommuner. På møtet i Trondheim deltar ordførerne i de fire kommunene. Melhusordfører Gunnar Krogstad har med seg en lang liste med krav og ønsker. Politikerne i Melhus ønsker seg blant annet satt flere togavganger, minimetro, flere pendlerparkeringer, parkeringshus, gangbru over Gaula, sykkelparkering og bestillingstaxi på Hølonda og Hovin.

Melhus sa i sin tid nei til å være med på bymiljøavtale med Trondheim fordi vi ikke fikk nok igjen. For Melhus' del må denne avtalen nå gi konkrete resultater. Mange er allerede rasende på Trøndelag fylkeskommune som bruker økt biltrafikk til Trondheim som begrunnelse for å stoppe utbygging av et lite boligfelt på Løvset. En byvekstavtale må løse denne saken og lignende saker i framtida. Det kan ikke være slik at biltrafikken i Trondheim stopper vekst i Melhus.