Kronikk skrevet av Per Erik Kufås

Sykkelløp er en virkelig stor sport i utlandet. Det er bare å skue til Frankrike og sirkuset som settes igang der hvert år, så får en et inntrykk av denne idrettsgrenen. Stor idrett som stiller skisporten et stykke bak i køen på verdensbasis, og som her på berget kan virke litt underlig på oss som baler i snø og skismurning halve året.

Her på Hølonda får vi også en forsmak på stor idrett hver forsommer med to dager i sykkelsportens tegn, med et tilbud til barn og voksne som vil konkurrere. Men dette arrangementet får en bismak når en ser hva slags utslag den kan gi på smale dårlige veier her utpå landsbygda. For min del fikk jeg se hendelser som jeg vil karakterisere som tvilsomme når trafikksikkerhet skal vurderes.

Jeg skal konkretisere med å gi et par eksempler. På lørdag ettermiddag den 2. juni kl.16.55 på Fv 708 på strekningen fra Almåsgjerdet opp til Langåsen får jeg se en oppførsel som strir mot all trafikal fornuft, fordi vegstrekningen er ikke stengt for annen trafikk. Jeg så ingen skilting om det. Hverken på tur fra Gåsbakken kl.1200 eller på hjemtur når jeg passerte Korsvegen.

Jeg så personell med gule jakker plassert på ulike steder ja, men det betyr ikke at vi skal stenge oss inne i våre hjem og ikke bevege oss ut på vegene. Vegen var åpen for alminnelig ferdsel under løpet, så vidt jeg oppfattet. Det vil si at det kan dukke opp biler, busser, lastebiler, utrykningskjøretøy, kort sagt alt som lovlig kan forflytte seg på en fylkeskommunal veg som er åpen for alminnelig ferdsel.

Jeg nådde igjen en gruppe på rundt 15 utøvere med tre følgebiler på tur opp mot Langåsvannet, pluss en sivil el-bil, og så kom jeg. En av utøverne blir hengende etter, den blå bilen kjører forbi på en kortere rettstrekning etter Almåsgjerdet, så vingler syklisten på begge sider av vegen, men ser seg bak og legger seg til høyre igjen.

Jeg prøver å ta en forbikjøring for farten er moderat i motbakken der, rundt 20-30 km/t, da utøveren skjærer inn rett foran bilen min og helt over til venstre vegkant, så jeg holder på å kjøre ham rett ned! Husk at akkurat da er jeg i forbikjøringsmodus med trykk på gasspedalen!

Syklisten var ikke presset av andre konkurrenter på det tidspunktet, han lå for seg selv, forankjørende bil hadde passert, jeg la meg helt over på venstre side av veien for å holde god avstand, og der kommer han skjærende inn fra høyre så jeg måtte bråbremse! Hva i all verdens hav og rike er dette for noe? Ja, selvfølgelig kan det skje en ulykke. En behøver vel ikke stor fantasi for å forstå det? Ja, jeg tok draktnummeret ditt.

Ja, jeg vurderer å anmelde slik galskap. Ja, jeg er redd og sint, og jeg tutet såpass at jeg håper du skjønte problemet. Makan! Og det er ikke barn vi snakker om her, alle i denne gruppa var voksne folk slik jeg observerte. Og når vi snakker om vingling i vegbanen, den gruppen foran med tre følgebiler hakk i hæl brukte hele vegbredden, og vel så det i svingene oppover, om det var høyresvinger spilte ingen rolle. Det så jeg to eksempler på da motgående biler måtte bråbremse for syklister som var helt ute på venstrekanten i høyresving.

Vi vanlige dødelige bilister skjønner at blodet og konkurranseinstinktet er på topp da plasseringer skulle avgjøres mot mål som var lagt til Gåsbakken skole, men arrangøren Gauldal Sykkelklubb skulle kanskje lagt rittet på en nærmere definert avstengt veg? Eller søkt myndigheter om å stenge av vegen i et visst tidsrom?

Av en dialog på Facebook ser jeg at arrangøren er glad for å bruke området her på Hølonda til dette rittet. Det er flott. Vi skal prøve å ta imot dere som høvelige folk og legge til rette for at sporten skal blomstre. Og denne sporten ser ut til å blomstre, interessen er økende slik jeg forstår det, og det er hyggelig. Men det følger med et visst ansvar for å nyte gjestfriheten, og den skal dere ta ad notam.

Vegtrafikkloven har bestemmelser som regulerer sikkerheten på våre veger, §3 som sier noe om at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom kjenner mange av oss til. §7b som sier at sykkelritt på veg som helt eller delvis er åpen for alminnelig ferdsel er forbudt kjenner alle sykkelarrangører til, og det skal søkes regionvegkontoret og politi om dette før et ritt går av stabelen.

Jeg har ingen grunn til å tro at Gauldal Sykkelklubb ikke har fulgt gjeldende regelverk på dette området, jeg regner med at dette er profesjonelle folk. Mitt spørsmål til arrangøren går på om man har vurdert å stenge av vegstrekninger eller benytte andre veger i gauldalsområdet? Hva slags rutiner vektlegges når ryttere skal konkurrere på en offentlig fylkesveg som er åpen for alminnelig ferdsel? Formidles det at det er greit å bruke hele vegbredden på hele strekninger, uansett kurver eller generell oversikt?

Har man risikovurderinger i forkant av et slikt arrangement? Grunnen til mitt spørsmål om dette er den bakgrunn jeg har som mangeårig pendler fra Hølonda, min erfaring som bussjåfør i over 40 år i Trondheim, og min rolle som verneombud i flere år i min bedrift der risikovurderinger blir brukt ved store endringer i bedriften eller ved store endringer i traseer som busser bruker for å avvikle trafikken. Et spørsmål til slutt: Regnes en rytter i konkurransesituasjon på en offentlig veg som kjørende, eller er han å regne som gående? Er han fritatt for trafikklovens bestemmelser mens rittet på offentlig veg pågår? Jeg har nemlig ikke funnet noe om dette i vegtrafikkloven.

Jeg forventer fyllestgjørende svar i denne avis.

KRONIKKFORFATTEREN: Per Erik Kufås har skrevet denne kronikken. Foto: Gunn Heidi Nakrem