Leserinnlegg skrevet av Bernt Øien

I perioden 2004-2006 foretok Sintef støvnedfallmålinger på Søberg. Målingene var initiert av Franzefoss as for å få oversikt over bidraget til luftforurensing i nedre Melhus fra grustakene i området.

Under noen av måleperiodene var det en betydelig overskridelse av anbefalte grenseverdier av mineralsk og organisk støvnedfall. Det siste er bidrag fra trafikken på E6 med eksospartikler, dekkslitasje og asfaltslitasje.

Svevestøv og økt fart

Nå vil Nye Veier øke hastigheten på den nye E6 forbi Søberg, noe som gjør at støvnedfall, NOx og CO2- utslipp vil øke ut over dagens nivå.

Det er godt kjent fra en rekke medisinske undersøkelser at det er nær sammenheng mellom nivået av svevestøvkomponenter og NOx-forbindelser og forekomst av helseeffekter både i luftveiene og hjerte karsystemet hos mennesker. Risiko og Sårbarhetsanalysen (ROS-analysen) som følger planforslaget til ny E6 omhandler ikke helsemessige forhold. Dette framstår som mer enn merkelig da svevestøv er en viktig kilde til lokal luftforurensning og helseplager for de som blir utsatt for dette.

Det er også påfallende at Staten på ene siden går inn for Parisavtalen fra 2015 med et mål om begrensning i global oppvarming på 1,5 grader Celsius, mens Staten på den andre siden bidrar til økning i klimagassutslipp gjennom høyere fartsgrense på E6.

Miljøfartsgrense

En installasjon av faste målestasjoner for måling av nitrogendioksid, CO2 og svevestøv ved boligområdet Søberg, i kombinasjon med bruk av miljøfartsgrense på strekningen, burde vært initiert av miljøenheten og kommunehelsetjenesten i Melhus kommune.

Dette kunne vært gjort etter samme modell som i Trondheim og andre steder i landet i et samarbeid med Statens vegvesen, noe som er fullt mulig i henhold til kommunehelseloven.

Beboerne på Søberg får en tilleggsbelastning av støv fra virksomheten i grustakene, så her blir det dobbelt opp.

Beboernes helse

Denne problematikken er gjort kjent for Statens vegvesen og Melhus kommune fra velforeningene på Søberg både i merknad til forrige E6-bygging, og under planlegging av ny godsterminal i området.

Nettopp fordi dette kan være en signifikant påvirkningsfaktor for helsa til beboerne på Søberg, bør forholdet bli vurdert av kommunelegen og miljøetaten i Melhus som en merknad til det framlagte planforslaget til ny E6.

På sidene til Statens vegvesen kan en lese:

«Som følge av overskridelser eller fare for overskridelser av grenseverdien for svevestøv i forurensingsforskriften kapittel 7 kan Statens vegvesen vedta reduserte fartsgrenser på det statlige veinettet, noe som er gjort flere steder i Norge. Tiltaket er hjemlet i lov av 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven) § 6, tredje ledd»