KOMMENTAR: Denne uka slo regjeringen på stortromma og inviterte de fire største byene og omkringliggende kommuner til såkalte «byvekstavtaler». Dette er første runde, i neste omgang skal enda fem storbyområder få avtaler. Til sammen vil da nesten tre millioner nordmenn bo i områder som har en byvekstavtale.

Her i trondheimsområdet fikk vi en liten overraskelse: Melhus, Malvik og Stjørdal er invitert med i forhandlingene sammen med Trondheim og fylkeskommunen, men det er ikke Skaun, Midtre Gauldal og Klæbu. Det virker merkelig at noen av pendlerkommunene skal være med, mens andre blir holdt utenfor. For som regjeringen så flott presenterer ideen: «Byvekstavtalene gjør det mulig å se arealbruk og transportinvesteringer i sammenheng.» For Trøndelags del blir det da en sammenheng uten hele sammenhengen.

Men kanskje er Skaun og de andre utelatte kommunene de heldige. For det er slett ikke sikkert at en byvekstavtale er det beste for Melhus. Hittil har vi sett fint lite til gode tiltak gjennom Miljøpakken. Bompenger det eneste vi har «fått», bortsett fra bytakst i halve Melhus og én parkeringsplass for pendlere. Hvis den kommende byvekstavtalen fortsatt blir helt og holdent på Trondheims premisser, er det vanskelig å se at Melhus og de andre nabokommunene er tjent med å være med.

Problemet er imidlertid at nullvekstmålet (at biltrafikken ikke skal øke) allerede har fått begrensninger på utviklingen i Melhus. Vi får ikke bygge boligfelt der det ikke finnes et godt kollektivtilbud. Dermed kan en byvekstavtale i det minste bety at vi får en hånd på rattet.

Det er ikke bare rundt Trondheim det nå bygges opp til strid. Flere kommuner rundt Oslo reagerer på at storbyen legger sterke føringer for byutviklingen også i nabokommunene. Også her er det nullvekstmålet som er tema. Byrådet i Oslo truer med å gå til Regjeringen om de ikke får viljen sin. Så langt har ikke Trondheim gått, men kanskje ser vi her starten på en strid mellom storbyene og nabokommunene.